23948sdkhjf

Kommunupphandling lyft för Godkänd Bilverkstad

Intresset för upphandling av verkstadstjänster ökar i och med införandet av branschstandarden Godkänd Bilverkstad, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) på sin hemsida.

Godkänd Bilverkstad (GBV) får en rejäl knuff framåt genom kommunernas upphandling av verkstadstjänster. Kommunerna uppskattar uppenbarligen den kvalitetsstämpel som GBV innebär. Men Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), är inte riktigt nöjd.

– Något som har varit påfallande är (att) kunskapen om vem som har rätten att göra service på en bil med bibehållen garanti är fortsatt låg, säger Bo Ericsson.

Gång på gång får SFVF informera kommuner och upphandlare att det finns en EU-lagstiftning som heter 461/2010, skriver man på SFVF:s hemsida. Den ger alla verkstäder rätten att serva en bil under förutsättning att det sker på ett fackmässigt sätt. SFVF:s unika undersökning där 224 av 290 kommuner har svarat så här långt visar följande:

88 kommuner ställer krav eller kommer ställa krav på Godkänd Bilverkstad i kommande upphandlingar.

33 kommuner har leasingbilar och berörs inte och 17 kommuner har egen verkstad och berörs inte heller.

86 kommuner ställer inte krav på Godkänd Bilverkstad i skrivande stund. Skälen är ofta att de finns ingen Godkänd Bilverkstad i närområdet och kommunen vill inte åka onödigt långt av miljöskäl.

Andra skäl som undersökningen visar kan vara att det inte finns någon Godkänd Bilverkstad i kommunen och man vill behålla arbetena inom kommunen. Dessutom är kännedomen låg om att bilägare kan välja att serva bilen hos fria eller auktoriserade verkstäder och garantin fortsätter att gälla oavsett vilket man väljer, enligt en EU-lagstiftning som heter 461/2010.

När vi räknar bort de kommuner som har leasingbilar eller egen verkstad blir bilden ännu tydligare. 51 procent av alla kommuner ställer krav eller kommer ställa krav i kommande upphandling på Godkänd Bilverkstad. 49 procent kommer inte ställa krav av ovan nämnda skäl eller av okunskap om Godkänd Bilverkstad och vilka konkurrensregler vi har inom EU, säger Bo Ericsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094