23948sdkhjf

Ledare #16: Banta, bilvärlden!

Ett av vår tids största problem är fetma. Det är dags att göra någonting åt saken.

Världshälsoorganisationen erkände fetma som en global epidemi 1997. Tio år senare räknade man med att var tionde världsmedborgare led av fetma. I USA är det numera så många som fyra av tio vuxna som drabbats av fetma. I andra delar av världen ser det inte bättre ut och det enda region i världen där fetman inte betraktas som ett samhällsproblem är i Afrika söder om Sahara.

Det är ändå ingenting mot vad bilvärlden drabbats av. När Volkswagen Golf i sitt första utförande trippade ut på scenen 1974 vägde den inte mer än 750 kilo i sin mest avskalade version. I dag väger den nättaste Golf 1 255 kilo. Det motsvarar en viktuppgång på 67 procent.

Bilarna blir allt tyngre. Detta trots att användningen av avancerade material, som höghållfasta stål och fiberkompositer, ökar i omfattning. Men bilarna har blivit större, fått mer utrustning och tyngs ned av allsköns teknik.

Viktökningen ser dessutom ut att gå allt snabbare. På sex år, från 2008 till 2014, ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil i Sverige med 40 kilo, från 1 548 kilo till 1 588 kilo. Under de nästföljande sex åren fläskade genomsnittsbilen på sig ytterligare hela 156 kilo och i fjol vägde den 1 744 kilo, enligt statistik från Trafikanalys.

Så klart, när vi plötsligt ska köra suvar till mans. Sedankarossen är död och i stället köper vi högbyggen som ser kralliga ut i trafikbilden.

Det får förstås konsekvenser. Vikten påverkar hur mycket energi och naturresurser som går åt vid både tillverkning och användning och den avgör hur mycket vägarna slits. Och på verkstäderna krävs nya lyftar och instruktioner för hantering av däck. För alla som någon gång lyft ett modernt bildäck förstår vilket slit man har på däckverkstäder i bytessäsongen.

Nu kommer elektrifieringen. Laddhybrider med dubbla drivsystem och elbilar med enormt tunga batteripaket spär på den redan grasserande fetmaepidemi som vagnparken drabbats av. Om man nu ska ta Golf-jämförelsen, så väger en Volkswagen ID 3 – som väl närmast är att betrakta som en eldriven motsvarighet till Golf – 1 719 kilo i sitt lättaste utförande. Det är närmare ett ton upp jämfört med 1974 års modell.

Någonting måste göras. Kanske kan vi klara oss utan 23-tumsfälgar och den mest onödiga utrustningen. För det är ju precis som det sägs: någonting som inte finns väger ingenting, kostar ingenting och kan inte gå sönder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111