23948sdkhjf

Dom om oskäliga avtalsvillkor i ÅF-avtal

Högsta domstolen i Österrike har fastslagit en dom gällande oskäliga villkor i återförsäljar- och serviceavtal. Även om domen inte är prejudicerande i Sverige kan den ändå bli viktig i den kommande konkurrensregleringen 2022. Det rapporterar Motorbranschens Riksförbund, MRF, på sin hemsida.

I en dom från Högsta domstolen i Österrike döms generalagenten att inom tre månader upphöra med sitt missbruk av dominerande ställning. Det var efter en stämning från en enskild Peugeot-handlare och generalagenten måste nu ändra sina ”ensidigt utformade affärsvillkor i återförsäljarkontrakten”.

– Eftersom Österrike är en del av EU och i stort sett samma konkurrenslagstiftning gäller, är domstolsutslaget även principiellt viktigt för hela den europeiska märkesbilhandeln, menar Tommy Letzén, vd på MRF.

Domen kom i februari och har nu analyserats av MRF:s tyska motsvarighet KZF. De menar att den inte kan ses som prejudicerande i andra EU-länder, men är väl vägledande vid framtida liknande situationer. Enligt MRF är detta viktigt för det fortsatta arbetet med en framtida konkurrensreglering av märkesbilhandeln. 1 juni 2022 ska en sådan träda i kraft.

– Vi kommer att använda domen i vår dialog med både Konkurrensverket och Näringsdepartementet om det framtida gruppundantaget, medan vi via vår europeiska lobbyorganisation, AECDR, kommer att använda den i dialogen med EU-kommissionen under deras arbete med en ny konkurrensreglering för märkesåterförsäljning, förklarar Tommy Letzén.

Det som motsvarigheten till svensk tingsrätt och senare Högsta domstolen prövat och förbjudit är:

  • Bonussystem vid nybilsförsäljning kopplade till resultat i kundtillfredsställelsemätningar

  • Marginalsystem kopplade till försäljningsvolym och -mål

  • Förbud mot prisdumpning till slutkund från återförsäljare som är majoritetsägda av GA

  • Förbud mot ersättning för garantiarbeten (även reservdelar) som inte är kostnadstäckande

  • Förbud mot oskälig extrapolering vid mindre fel/misstag i samband med garantirevisioner

  • Förbud mot att fakturera återförsäljare för kostnader avseende ”mystery shopping”

  • Förbud om krav på deltagande i gemensamma kampanjer, som leder till en begränsad möjlighet för återförsäljaren att själv bestämma priset

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094