23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stellantis slutar betala Elon Musk

När EU 2019 införde hårdare utsläppsregler på 95 gram koldioxid per kilometer i snitt över hela bilflottan tvingades några tillverkare utan elektrifierade modeller att ta till nya metoder för att slippa dryga böter. Elbilstillverkaren Tesla stod beredd att ta betalt.

Bland annat Fiat/Chrysler-koncernen (FCA) köpte nollutsläpp av Tesla till ett värde av cirka 20 miljarder kronor. Pengar som Teslas vd Elon Musk har använt för att finansiera batterifabriken i Berlin. Men sedan PSA-gruppen köpt FCA i januari 2021 har man inte längre behov av Tesla:

– Med hjälp av den teknik som PSA förde in till Stellantis kommer vi att klara alla utsläppsregler redan i år. Det betyder att vi inte riskerar några böter från EU och att vi inte behöver köpa några nollutsläpp från Tesla, säger Carlos Tavares i ett uttalande i samband med koncernens kvartalsrapport.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125