23948sdkhjf

Ledare #19: Bilismen är inte problemet

När man pratar om målet att minska utsläppen i transportsektorn handlar det ofta om att bilen skulle vara problemet. Det är snarare mot framställningen av komponenter och drivmedel som kritiken behöver riktas.

Att minska utsläppen av växthusgaser är ett av vår tids största och viktigaste politiska mål. Fram till 2030 ska utsläppen ha minskat med 70 procent jämfört med 2010 och 2050 ska vi vara helt utsläppsfria. Att transportsektorn är en stor bidragande orsak till utsläppen är ingen nyhet, i synnerhet eftersom bilkörandet ökar. Och därför behöver det vidtas stora åtgärder – vilket det redan görs på de flesta håll.

Men många i den här debatten riktar kritiken direkt mot själva bilismen, trots att det pågår en omställning till fossilfria drivmedel och mer hållbar produktion av bilkomponenter. Vissa forskare har uttryckt att ”vi behöver planera för effektivare godstransporter och ett samhälle där vi arbetar mer på distans, reser mindre med privatbil och i stället går, cyklar och åker kollektivt”. Samtidigt förväntar de sig att elektrifieringen och användandet av biodrivmedel ska öka, vilket ju skulle minska utsläppen.

En annan sak det ofta pratas om är själva ägandet av bilen och att många äger fler än en bil. Men att äga en bil skapar inga utsläpp, det händer bara när bilen används. Och hur många använder fler än en bil i taget?

Det är inte särskilt länge sedan diesel miljöklassades eftersom det ger lägre växthusutsläpp än bensin. Men senare ändrades den bedömningen då man insåg att diesel släppte ut mer av ämnet kolmonoxid och plötsligt stod massor av personer där med smutsiga bilar.

Naturligtvis måste bilismen bort från fossila bränslen, men det är just bränslen som orsakar utsläppen och det är dit man bör rikta kritiken. Nyligen kritiserades drivmedlet HVO100 i TV4 för att framställningen av det inte är utsläppsfritt. Gör mer sådan granskning och utveckla i stället hur drivmedlen – och även bilkomponenter – framställs.

Det är inte bilen som är problemet. Tvärtom är den helt nödvändig, när barnen ska skjutsas till ishockeyträningar eller familjer behöver storhandla trots snö- eller regnoväder. Många bor heller inte centralt och behöver kunna uträtta ärenden precis som de som har sin livsmedelsbutik i samma byggnad som sitt hem. De behöver dessutom också kunna ta sig till landets stadskärnor för att de ska fortsätta vara levande.

Att fler kör bil är inget konstigt, den har uppfunnits för att vara kvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203