23948sdkhjf

Tack, och adjö Bugatti 4-005

Efter åtta år, 7 400 mil på tre kontinenter, genom extrem värme och iskall kyla är det dags för Bugattis Chiron-prototyp 4-005 att gå in pension.

Det finns inga billiga Bugatti. Inte ens repiga diton med tejp på och som har haft närkontakt med efterbrännkammaren på en Eurofighter Typhoon. För att utveckla en ny bil krävs mängder med ingenjörstimmar i en riktig bil, som körs på riktigt, tills testerna är klara då man vanligtvis gör sig av med bilen. Men inte 4-005. Under utvecklingen av Bugatti Chiron byggde man totalt åtta prototyper. 4 är kod för prototyp och 005 är nummer fem i ordningen.

Internt går bilen under namnet ”Four five” och har använts för att utveckla och testa Chirons mjukvara. Ingenjörerna tillbringar veckor i bilen, ibland upp till tio timmar om dagen för att gå igenom systemen och testa dem under verkliga förhållanden. Allting måste funka klanderfritt vid varje tillfälle, oavsett om det är satellit-, telefon- eller radiomottagning. Experterna övervakar hur den telemetriska datan uppför sig när bilen kör genom olika kommunikationsnätverk, eller utan ett nätverk. Vid värmetester håller ingenjörerna koll på luftkonditioneringens kylflöden, hur den svarar på kommando och oljud.

Mycket kan simuleras men de slutgiltiga inställningarna görs på resande fot under flera veckor, säger Rüdiger Warda som är ansvarig för utveckling av infotainment och audio hos Bugatti.

Det är också när systemen testas under verkliga förhållanden som man kan upptäcka vad som funkar och inte funkar. Till exempel upptäckte en ingenjör att det var svårt att läsa texten i navigationsmenyn under en körning i Arizona. Som lösning föreslog han att en solsensor används för att invertera text och bakgrund från svart/vit till vit/svart i starkt solljus. Teckensnitt och -storlek samt hur menyerna ska framställas är hela tiden under utvärdering.

4-005 har även fått stå modell för alla olika ljudinställningar. Hi-fi-experter har tillbringat dagar med att experimentera med olika ljud och typer av musik för att få till det perfekta ljudet. Slutvalet föll på fyra diskanter med diamantmembran på 1 karat, två mellanregister-basar och två subwoofers. Även telefonljudet ska funka och inställningarna varieras beroende på vilken typ av interiörmaterial som kunden slutligen väljer.

Kvalitetskänsla är något upplevt och måste motsvara förväntningarna i en Bugatti. Alla knappar och manöverdon måste ha precis rätt tyngd och motstånd och kalibreras för att ha precis samma vridmoment oavsett position i bilen.

En prototyp är en rullande testbänk och mycket av den hård- och mjukvara som ”Four-five” började med har bytts ut under de åtta år som den har rullat för att hela tiden ligga i framkant med tekniken. Detta betyder också att man kollar av kvaliteten och funktionen på komponenter som vanligtvis inte rörs under en bils livstid, som kontakter och styrenheter. Trots åtta hårda år under väldigt hårda förhållanden och 7 400 körda mil är allt fortfarande i perfekt skick. Dags för en välförtjänt pension för prototyp nummer fem.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078