23948sdkhjf

Bosch bränslecellssystem till cellcentric

Bosch ska leverera bränslecellsteknik till cellcentric, som ägs till hälften var av Daimler Truck AG och Volvokoncernen. Avtalet gäller elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik.

De elektriska kompressorerna är avsedda att användas i bränslecellssystem för tunga lastbilar och andra applikationer på landsväg och stationärt. Serietillverkningen ska starta i mitten av decenniet. För Bosch är en stor order på elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik, vars jobb är att styra bränslecellssystemets syretillförsel, en milstolpe. Nu har Bosch tecknat ett långsiktigt avtal med cellcentric om att leverera denna tekniskt avancerade komponent till cellcentric. Liksom Bosch siktar samriskbolaget cellcentric på att bli en ledande global tillverkare av bränslecellssystem. Luftkompressorn kommer att ingå i cellcentrics bränslecellssystem som kommer att installeras i tunga lastbilar och stationära system i framtiden. Serietillverkning är planerad att inledas från och med mitten av decenniet. Vätgas och bränslecellsteknik anses passa bra i tunga fordon som lastbilar då ren eldrift med batterier blir för tungt eller otillräckligt.

I bränsleceller reagerar vätgas med atmosfäriskt syre och bildar då elektrisk energi samt vatten och värme. Genom att mata en bränslecellsbaserad drivlina med grön vätgas blir fordonet klimatneutralt. Eftersom den elektriska luftkompressorn levererar mängden filtrerad luft som krävs, är den en av kärnkomponenterna i ett bränslecellssystem.
Bosch anser att vätgas har en
bra framtid som energibärare och gör stora initiala investeringar på detta område. Från 2021 till 2024 planerar företaget att investera cirka 600 miljoner euro i mobila bränslecellsstillämpningar och ytterligare 400 miljoner euro i stationära tillämpningar för el- och värmeproduktion.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.101