23948sdkhjf

Hårdare tag mot fusket i transportbranschen

Stopp för missbruket med kombinerade transporter, tuffare regler vid användandet av utländska fordon och åtgärder för att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar. Det är några av förslagen som nu remitteras i syfte att skapa mer ordning och reda på vägarna och schysstare villkor för yrkesförare.

I juli i fjol fattades ett historiskt beslut när EU:s mobilitetspaket antogs. Det innebär bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkerier och företag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn. Nu remitteras förslag på hur paketet ska införas i svensk lagstiftning.

– Bland annat föreslår vi ett slopande av cabotageundantaget samtidigt som sanktionsavgiften föreslås höjas till 60 000 kronor om ett transportföretag inte kan visa upp en utstationeringsdeklaration. Svenska löner och villkor ska gälla på våra vägar och jag vill se hårdare tag mot fusket i branschen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Ett av de remitterade förslagen är att det så kallade cabotageundantaget för kombinerade transporter tas bort, vilket innebär att samma regler ska gälla inom Sveriges gränser oavsett ursprung på transportföretag.

Det föreslås också en skärpning av utstationeringslagen så att förare som utför cabotagetransporter ska anses vara utstationerade. Det betyder att utländska yrkesförare ska omfattas av svenska löner och villkor när de är här. Annars ska företaget betala en sanktionsavgift på 60 000 kronor.

I remissen föreslås även att svenska tillståndshavare enbart ska få använda utländska fordon i sin verksamhet om särskilda skäl föreligger. För att säkerställa att svenska tillståndshavare inte verkar som bulvaner åt utländska transportföretag i syfte att kringgå reglerna ska utländska fordon endast få köras av tillståndshavarens personal.

Förslaget går ut på remiss till den 29 oktober.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079