23948sdkhjf

Eldriven G-klass på gång

Mercedes presenterade sin första G-klass 1979 och i dag, 42 år senare, är det Mercedes mest långlivade modell. Dags för en ny era med det produktionsfärdiga (nästan) konceptet EQG.

Dieter Zetsche lovade G-Klass-entusiasten Arnold Schwarzenegger 2018 att elektrifieringen av Mercedes-Benz även skulle betyda en eldriven G-Klass.

Bara tre år senare är vi nästan där. Nu har nämligen Concept EQG visats – en nästan produktionsklar elbil med G-Klass omisskännliga fyrkantiga design.

Många av G-Klass klassiska designdetaljer finns kvar: Runda strålkastare, de utstickande handtagen, platta glasytor och reservhjulshållaren på bakdörren. Även om den sistnämnda numera fungerar som en förvaringbox för sådant man vill ha snabbt åtkomligt – som till exempel laddkabel.

Många element har till och med förstärkts med LED-stripes. Till exempel karosskydden på sidan. Concept EQG har också ett fabriksmonterat takräcke med integrerad LED-belysning både fram och bak.

Eldriften gör inte på något sätt Concept EQG mindre kapabel i terrängen än G-Klass. Snarare tvärtom. Den robusta ramen är kvar och rymmer numera batterierna. Bilen får fyra elmotorer – en vid varje hjul – som blixtsnabbt ser till att rätt mängd kraft hamnar på rätt hjul. Elmotorernas förmåga att ge fullt vridmoment från första varvet är också perfekt för körning i svår terräng.

Enligt Mercedes är Concept EQG inte bara en konceptbil – utan en studie inför en verklig kommande produktionsmodell.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11