23948sdkhjf

Mission R – Porsches framtida elracer

Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material i en extremt låg och helt eldriven bil.

Porsches senaste konceptstudie Mission R levererar på alla plan. Två nyutvecklade elmotorer i ger upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust.

– Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG i ett pressmeddelande.

Porsche Mission R ger en indikation om hur ett framtida entyps-mästerskap med helelektriska bilar skulle kunna se ut.

Den fyrhjulsdrivna bilen accelererar från 0–100 km/tim på under 2,5 sekunder. Toppfarten är över 300 km/tim. Tack vare nyutvecklade elmotorer och battericeller – alla utrustade med innovativ direkt oljekylning – ger konceptstudien Porsche Mission R en konstant motoreffekt av 500 kW (680 hk) i racingmode.

Tack vare avancerad 900-volts teknik och Porsche Turbo Charging, räcker en 15-minuterspaus från tävlandet för att ladda batteriet från 5 till 80 procent SoC (State of Charge). Laddning kan ske med upp till 340 kW.

Konceptbilens kaross är utformad för minskade koldioxidutsläpp och miljömässig hållbarhet: Den är till stora delar gjord av naturfiberförstärkt plast (NFRP), vars basmaterial är linfibrer från jordbruket. Det här ekologiska materialet används också till frontspoilerläppen, diffusorn och sidokjolarna. NRFP används i hög grad i inredningen, till exempel till dörrpanelerna, den bakre torpedväggen och sätet. Flera andra kameror inne i bilen kan användas för att leverera spännande livestream-sekvenser.

Porsches ingenjörer kallar den nyutvecklade takstrukturen i kolfiber, där säkerhetsburen integrerats med yttertaket, för “Exoskelett”. Porsche Mission R är med sina 4 326 millimiter i längd något kortare än 718 Cayman, men betydligt bredare, 1 990 millimeter, och med sin höjd på 1 190 mm är den också betydligt lägre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125