23948sdkhjf

Provkörning: Toyota Proace Electric – sparbössan

En mellanstor skåpbil med ett inköpspris norr om halvmiljonen är inget som ekonomiavdelningen skulle ta på allvar om den önskan inte kom med en ganska stor bonusfaktor. I detta fall en elektrisk drivlina.

Jag har tjatat om elbilar i ganska många nummer nu men det finns en poäng som är lättare att hamra hem än att det är miljömässigt smart. Det är också ekonomiskt smart.

För att göra det lätt för oss kan vi säga att det skiljer 200 000 kronor i inköpspris mellan en dieseldriven Proace och en elektrisk dito. Börja med att skrapa bort 70 000 kronor i miljöbilsbonus. Då återstår 130 000 kronor. Skatten under de första tre åren är 11 740 kronor per år för den lilla dieselmotorn på 1,5 liter och 120 hästar. Då får du peta i växlarna själv och är du en fena på snålkörning kanske du kommer i närheten av de utlovade WLTP-siffrorna på 6,3 l/100 km. Med ett dieselpris på 19 kronor litern kostar bara soppan minst 30 000 kronor per år om du kör 2 500 mil om året. På tre års ägande har den billiga dieselbilen kostat drygt 125 000 kronor i bara skatt och bränsle.

Elbilen har en årsskatt på 350 kronor och med samma körsträcka kostar elen bara 6 000 kronor om året. Skatt och bränsle för 19 050 kronor under tre år. Lägger du till installationskostnad för en laddbox och månadsabonnemang kostar det ytterligare cirka 35 000 kronor (något som vissa tillverkare bjuder på; läs Peugeot!)

Jag har en laddbox från Eways och betalar 80 öre per kilowattimme. Det är nästan löjligt billigt sett till att jag i total klimatiserad komfort och bekvämlighet kan ta mig runt dit jag vill.

Lägger du till att servicekostnaderna för en dieselbil är minst 50 procent högre än en elbil tippar den ekonomiska vågskålen till elbilens favör. Men då har vi bara brytt oss om de löpande kostnaderna. Den stora utgiften vid ett köp av en bil är ju andrahandsvärdet. Hur attraktiv tror du att en dieselbil är om tre år?

Men elbilar är inte för alla. Behöver du dra tungt eller kör väldigt långa sträckor märks elbilens begränsningar fort. Visserligen får Proace Electric dra 1 000 kilo men då krymper räckvidden snabbt. Behöver du snabbladda klarar den 100 kW och 10-80 procent ska ta cirka 45 minuter.

Proace Electric kommer i två olika versioner: Medium och lång och båda kan fås med ett 50 kWh- eller ett 75 kWh-batteri. Räckvidden för det lilla batteripaketet är 230 km medan det stora ger ytterligare 100 km vilket är borde vara mer än tillräckligt för de flestas behov.

Vår provbil är den långa med det stora batteriet och enligt Transportstyrelsen har den en räckvidd på 299 km och en förbrukning på 28,9 kWh/100 km vilket gör den och dess kusiner från Citroën, Peugeot och Opel till de elektriska transportbilarna med längst räckvidd på marknaden. Övriga som Maxus, Mercedes eVito, VW (ABT) e-Transporter och Nissan eNV200 kommer bara mellan 110-200 km.

Hur är den att köra då?

Väldigt smidig. Vändcirkeln är nätt på 12,4 meter och följsamheten i drivlinan gör att det är väldigt lätt att hänga med i stadstrafik. Styrningen är fjäderlätt och som gjord för att snurra runt i stadstrafik. Nöjet av att slippa dieselknatter och vibrationer lyfter komfortnivån flera snäpp och trots den milda effekten svarar motorn snabbt på kommando.

Facken i dörrarna är överdimensionerade och finns i flera nivåer, liksom de på panelen även om jag skulle önskat något djupare diton. Panelfacken är så pass små att jag har svårt att förstå deras användningsområde. Mittarmstödet på det dubbla passagerarsätet fungerar även som skrivunderlag och har en gummistropp om du vill fästa en surfplatta där. Snurra på den hårda ytan och ett litet fack blottas under plattan.

Sittställningen är föredömlig och du har god överblick över Peugeot-ratten men det franska farthållarreglaget sitter dumt nog kvar bakom ratten där det skyms effektivt.

Proace kommer med skjutdörrar på båda sidorna vilket är en tillgång vid i- och urlastning och de dubbla bakdörrarna är en mycket smartare lösning än en stor lucka som sitter på den civila varianten.

Laddluckan sitter på vänster framskärm vilket gör att du slipper backa in för laddning.

Är det dags att titta på nya transportbilar till företaget? Ta fram räknaren och se om el inte är rätt för er. För det finns kronor att spara.

Mopeden heter Garelli Ciclone Scout och är elektrisk. Räckvidd 80-120 km räckvidd. Pris 37.500 kronor. 

FAKTA Toyota Proace Electric
MOTOR: Vätskekylt litiumjonbatteri på 75 kWh. Permanentmagnet synkron elmotor. Max effekt 136 hk. Max vridmoment 260 Nm.
FÖRBRUKNING WLTP: 28,9 Wh/km. Räckvidd 299 km.
CO2: 0 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: enväxlad automatisk växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 13,3 s. Toppfart 130 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 530,9/192,0 (utan backspeglar)/194,0. Axelavstånd 327,5 cm. Bagagevolym: 6,1 m3.
TJÄNSTEVIKT: 2 278 kg. Max lastvikt 777 kg.
PRIS: Grundutförande 459 900 kronor exklusive moms. Ej inräknat miljöbilsbonus.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109