23948sdkhjf

Här är de tre finalisterna till priset ”Årets Bilsäljare”

Av totalt 93 nominerade säljare har jurygruppen valt ut de tre kandidaterna som är med och tävlar om utmärkelsen ”Årets Bilsäljare”.

För jurygruppen har det varit en utmanade uppgift och samtidigt enormt uppmuntrande läsning. Säljaren som tar hem priset för ”Årets Bilsäljare” arbetar proaktivt för att hitta kunder och affärer, kan hantera olika digitala och sociala kanaler för att sälja på nya sätt och är duktig på att vårda befintliga kundrelationer. Hen ser till företagets helhet och är en duktig ”ekonom”.

Tävlingen arrangeras av Fordonsdata och Motormagasinet.

Läs mer om de tre finalisterna:

Mattias Svedh, som säljer bilar hos Bavaria Bil Uppsala sedan snart fyra år.
Varför har juryn valt ut Mattias till finalist?
Mattias är bilsäljaren som aldrig lämnar något åt slumpen och som håller hög professionalitet genom hela försäljningsresan. Genom hårt arbete, struktur och förmågan att bygga goda relationer med kunder håller Mattias höga försäljningsnivåer även i de tuffaste av tider. Flera år i rad har han dessutom hamnat på prispallen för Bavarias bästa säljare sett till volym.

Mattias har tagit sig hit tack vare sin förmåga att snabbt knyta an till sina kunder och att skapa enkla lösningar på komplexa problem. Han jobbar hårt för att nå goda resultat och är en teamspelare som lyfter sina kollegor, samtidigt som han ser till hela företagets bästa.

Exempel från Mattias arbetsdag:
Vi har en e-post där vi får gemensamma försäljningsförfrågningar. Två dagar i veckan är e-posten mitt ansvar. En dag fick jag en förfrågan om att köpa bilar från ett utländskt företag. Mina kollegor hade kastat det e-postmeddelandet varje gång som det kommit in tidigare, för mig var det första gången jag såg det. Jag valde att svara att vi köper inte bilar, men vi kan sälja bilar till dem. I dag har jag sålt 150 bilar till det företaget.

Christopher Jonsson, säljer bilar hos Hedström Bil Hudiksvall sedan drygt 6 år.
Varför har juryn valt ut Christopher till finalist?
Christophers superkraft verkar vara hans uppfinningsrikedom och driv gällande att hitta nya försäljningsmetoder. För Christopher är utmaningar något av det bästa han vet och varken pandemi, årstid eller väder kan stoppa honom när han säljer bilar på, minst sagt, löpande band.

Han tar väl hand om sina kunder som återkommer år efter år, bilköp efter bilköp. Ingen som köper bil av Christopher glöms bort när nycklarna lämnats över och Christophers ambition är att finnas med hela kundens bilägande – och förhoppningsvis nästa bilägande med.

Att han vågar tänka nytt, inte är rädd för att lyfta luren, har disciplin och arbetar hårt har tagit Christopher till var han är idag.

Exempel från Christophers arbetsdag:
En kund som körde väldigt mycket kom in i bilhallen. Hon ville köpa en av våra begagnade bilar. Jag sa att jag skulle hitta en helt ny bil som skulle bli billigare åt henne, vilket jag gjorde, och visade henne hur jag tänkte. Hon blev så nöjd att hon ringde sin pojkvän och sen rullade båda ut härifrån med varsin splitter ny Kia Ceed.

Zalge Lahdo, som säljer bilar för Bilia Toyota Stockholm/Södertälje sedan sju år.
Varför har juryn valt ut Zalge till finalist?
Den viktigaste ingrediensen i bilförsäljning är att kunna se vem du har framför dig, och i just denna gren har Zalge svart bälte. Hon anpassar smidigt sin kommunikation efter vem hon har framför sig och tvekar aldrig att lägga ned den kraft och det engagemang som krävs för att få sin kund att känna sig välkommen och trygg.

Zalge ställer alltid upp – både för sina medarbetare och kunder – och hon tar sig an uppgifterna med ett stort leende på läpparna. Genom hennes förmåga se varje persons unika behov har Zalge byggt upp en trogen kundbas som återkommer till både bilhallen och verkstaden, år efter år.

Zalge har tagit sig hit tack vare att hon är lösningsorienterad, professionell, bygger starka relationer med sina kunder och att hon har ett helhetsperspektiv som inkluderar vad som är bäst för hela företaget.

Exempel från Zalges arbetsdag:
En kund skulle lämna in sin bil på service och hade glömt att boka en lånebil. Jag löste detta åt honom, snabbt och smidigt, utan att dra något om att ”regler är regler”. Den stressade mannen blev otroligt tacksam och ser förhoppningsvis fortsättningsvis ett värde i att vara kvar som kund hos oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078