23948sdkhjf

Här är tekniken som ska kunna ladda en elbil på fem minuter

Ford Motor Company har tillsammans med Purdue University i Indiana i USA har sökt patent på en lösning som gör laddning av elfordon till en svindlande snabb process.

En av de viktigaste faktorerna som begränsar hastigheten i uppladdningen av ett elfordonsbatteri är att förhindra överhettning i laddkabeln. För att snabba på laddningsprocessen måste man få mer ström att flyta genom laddkabeln, och ju högre strömstyrka desto mer värme alstras i laddkabeln.

Men det är detta dilemma som Ford Motor Company och Purdue University nu ska ha en lösning på – en lösning som med rätt förutsättningar hos både strömkällan, laddstationen och elbilen som laddas ska kunna snabbladda ett litiumjonbatteri på fem minuter.

Det är ett forskarteam vid Purdue University som i laboratoriemiljö utvecklat en lösning, som de sökt patent på. Hemligheten är en laddutrustning där kabeln kyls med köldmedium i både flytande och gasform (ånga).

Forskarteamet har tagit fram en prototyp till laddstation där kabeln i försök klarat strömstyrkor på 2400 ampere. De kraftfullaste och mest avancerade snabbladdarna som finns idag klarar 520 ampere och de flesta snabbladdare som finns tillgängliga på konsumentmarknaden idag klarar ofta mindre än 150 ampere.

Men för att klara att ladda ett elbilsbatteri på bara fem minuter med sin patentsökta lösning uppger forskarteamet att alla delar – strömkällan (eluttaget), laddstationen och elbilen – behöver klara en strömstyrka på 2500 ampere.

Det lär dock dröja innan Fords och Purdue Universitys patent blir en produkt färdig att lansera. Under de kommande två åren ska en prototypladdstation testas.

Forsknings- och utvecklingsarbetet leds av Issam Mudawar, professor i maskinteknik vid Purdue University. Han har ägnat 37 år åt forskning och utveckling av metoder för att kyla elektronik och elektroniska utrustningar.

Källor: Purdue University, Profi-Werkstatt

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078