23948sdkhjf

Ledare#38: Kvalitetsproblemet där Volvo och PSA resonerat olika

Jag tror det var ett misstag av Volvo att inte hantera kvalitetsproblemen med sin dieselfemma – eller ens erkänna bristerna.

Bilmodeller genom åren som drabbats av kvalitetsproblem som berör en av förbränningsmotorns allra vitalaste delar – de drivande remmarna – har ofta fått otrevliga konsekvenser med havererade motorer och förtvivlade bilägare som följd.

Och här är det intressant att se hur olika biltillverkare hanterar denna problematik. Låt mig ta två exempel ur mängden – Volvo och PSA-gruppen.

Volvo: 2001 slog Volvo bilvärlden med häpnad med sin första egenutvecklade personbilsdiesel – ”D5”. Volvos nya dieselfemma, som använde den då nya commonrail-bränsleinsprutningen, levererade 163 hästkrafter och 340 newtonmeter vilket ställde VW-koncernens prestandadieslar i skamvrån.

D5-motorn blev, med lite extra hjälp av gynnsammare beskattning av dieselbilar, snabbt mycket populär och erbjöds under många år i hela Volvos modellprogram. Men under början av 2010-talet började det dyka upp allt fler inlägg på diverse bilägarforum om Volvo-ägare med D5-motor som råkat ut för havererad kamrem – med motorras som följd och där den vanligaste orsaken verkar vara att drivremmen som degenererats i förtid hoppar av och trasslar in sig i kamremmen.

Först 2018 slog M Sverige (dåvarande Motormännen) larm om problemet med Volvos D5-motor, och kvalitetsfelet fick så att säga ett officiellt erkännande.

I egenskap av diesel-Volvoägare sedan många år har jag noggrant följt denna problematik – och än så länge har jag inte sett att Volvo Car gått ut med nya instruktioner om kontroll av drivrem och kamrem på alla bilar med den femcylindriga dieselmotorn vid varje servicetillfälle – en åtgärd som borde ha gjorts.

PSA: Till de vanligare bensinmotorerna på bilar i PSA-koncernen på senare år hör radfyrorna på 1,0 och 1,2 liter. Dessa har visat sig få kvalitetsproblem med dels en kuggrem som faller sönder i förtid och dels ett för stort axialspel i vevaxeln, där båda problemen i många fall lett till att kuggremmen lossnat – med motorhaveri som följd.

Det har i Sverige dröjt, men tidigt i år gick PSA ut med nya riktlinjer till verkstäder i Sverige för att tackla kvalitetsproblemet. Som du kan läsa i en av notiserna från Autofrontals bulletiner på sidan 16-17 i detta nummer så har PSA infört en obligatorisk servicepunkt, vilket innebär att ”kuggremmens bredd ska kontrolleras vid varje service” på 1,2-liters motorn (VTI/THP Puretec) och där samma kontroll även rekommenderas för1,0-litersmotorn.

Jag tror det var ett misstag av Volvo att inte hantera kvalitetsproblemen med sin dieselfemma – eller ens erkänna bristerna. Det hade förstås kostat mer i kronor räknat, men Volvo hade vunnit så mycket mer i goodwill.

Volvos valhänta hantering är ett beklagligt smolk i glädjebägaren för deras annars fantastiskt trevliga och körglada dieselmotorer, vilka gjorde deras dieselbilar till underbara långfärdsvagnar.

Läs mer om Volvos remproblem med D5-motorerna: Drivremmar problembarn för Volvo

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.113