23948sdkhjf

Han berättar om nya branschstandarden för hantering av elfordon på Inspirationsdagen

Mazdak Haghanipour, teknisk specialist och ansvarig för laddinfrastruktur och servicemarknad på Bil Sweden – på Inspirationsdagen Fokus Bilverkstad den 2 december ska du berätta om den nya branschstandarden för säker hantering av elfordon. Varför behövs en sådan standard?

– Idag finns det över 300000 laddbara bilar på våra svenska vägar och det är fler och fler av dem som kommer in på verkstaden. För att bibehålla en hög säkerhet på verkstäderna så behöver man titta på vilka kunskaper som krävs för att arbeta säkert och korrekt med laddbara fordon.

– Och den här utvecklingen kommer att fortsätta. 2030 kommer vi enligt prognoserna att ha 2,5 miljoner laddbara bilar på de svenska vägarna, och det motsvarar hälften av hela den svenska bilflottan idag.

Var kan man ta del av den nya branschstandarden för säker hantering av elfordon?

– Branschstandarden finns gratis att ladda ned på internet.

Måste fordonsteknikern läsa igenom den nya branschstandarden så fort denne ska börja jobba med en laddbar bil?

– Nej. Vi ska inte glömma att det är många åtgärder på elfordon som kan utföras utan krav på någon speciell kunskap om elfordon, eftersom arbetsmomenten är identiska med dem på en konventionell bil med förbränningsmotor.

Vad innehåller egentligen den nya branschstandarden?

I branschstandarden tar man upp vilka jobb som kräver en högre kompetens. Det handlar egentligen om att titta på riskerna och göra en riskanalys. Finns det någon risk förknippad med jobbet jag ska utföra i verkstaden, eller kan jag utföra jobbet precis som om jag skulle ha utfört det på en konventionell bil?

Är det någon idé för den lilla verkstaden att försöka hålla kompetensen på en nivå motsvarande den nya branschstandarden?

– Absolut. Alla verkstäder har möjligheter att uppfylla branschstandardens krav – så länge de ar den kompetens och kunskaper som krävs.

Hur förankrar man den nya branschstandarden i branschen?

– De aktörer som utbildar i arbete med laddbara fordon håller nu på att anpassa sina utbildningar till den nya branschstandarden.

Vilken dignitet har den nya branschstandarden?

– Den ska betraktas som en miniminivå när det gäller vad branschens organisationer anser att verkstäderna bör kunna. Den är ingen lag utan den ska ses som en uppsättning rekommendationer från branschens håll. Däremot har våra medlemmar och även SFVF:s och MRF:s medlemmar ställt sig bakom den nya branschstandarden.

Läs mer om Inspirationsdagen Fokus Bilverkstad HÄR

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078