23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

JULKALENDERN 2/12: Bilarna vi aldrig fick se på Sverigemarknaden

Den togs fram på förfrågan från det dåvarande västtyska postverket och dess bottenplatta var baserad på en sportkupé. Transportbilen VW Type 147 kallades i folkmun för ”Volkswagen Fridolin”.

Volkswagen Type 147:

I början på 1962 ska det dåvarande västtyska postverket – Deutsche Bundespost – ha kommit med en förfrågan till Volkswagen om att ta fram en smidig och ändamålsenlig postbil för brevbärare och liknande.

På VW antog man utmaningen och satte igång med utvecklingsarbetet, med låga utvecklingskostnader som en viktig ledstjärna. Därför började VW:s team med att utgå från Volkswagens VW Bubbla cabriolet, som var byggd av företaget Karmann. Men senare fortsatte man utvecklingsarbetet med Karmanns sportvagnsmodell Karmann GHIA som utgångspunkt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.262