23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Car-O-Liner – en svensk dragare

Det är nästan 50 år sedan svenska Car-O-Liner introducerade sin första universalriktbänk och sedan 2016 ingår de i den amerikanska Snap on-koncernen. Senast i höstas etablerade de också sig i Arlandastad utanför Stockholm. Men hur började allt?

Efter andra världskrigets slut lade biltillverkarna i Europa om sin strategi för hur de tillverkade bilar. Allt fler fordon fick självbärande karosser för att hålla nere kostnaderna. De höga oljepriserna gjorde rambyggen oekonomiska. Till följd fick verkstäderna se över sin utrustning för att kunna rikta de krockade fordonen. Eftersom många europeiska bilar byggdes på fixturer kunde skadeverkstäderna använda sådana när de behövde rikta bilar. Problem uppstod dock när tillverkarna började att spotta ur sig fler och fler modeller och skadeverkstäderna fick problem att få tag i rätt fixturer. Väntetider uppstod och för att kringå detta kunde skadeteknikerna ibland förbise skador genom att bara ockulärbesiktiga bilarna och ge dem tummen upp.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062