23948sdkhjf

LEDARE#4: Det är svårt ta betalt för att reparera både bilar och djur

Vad har en veterinärklinik och en fordonsverkstad gemensamt? Faktiskt mer än att båda oftast jobbar med att reparera väsen som tar sig fram på fyra ben – förlåt hjul.

Ett problem för vår bransch är att våra kunder har liten förståelse för kostnaden. För att få lite perspektiv på denna utmaning kan vi titta på djursjukvården – som faktiskt har en situation likartad vår:

Till de största kostnaderna för en välutrustad veterinärklinik som kan utföra enklare operationer och kanske även har öppet även kvällstid och lördagar hör personalkostnaderna; de som utför det kvalificerade medicinska arbetet är veterinärer – personer med minst 5,5 års universitetsutbildning och som utöver sin lön ska ersättas med OB-tillägg under kvälls- och helgtid, och kanske även för jourberedskap i hemmet.

Sedan har vi sjukvårdsutrustningen, vilken är mycket dyr delvis då det är maskiner och instrument som ofta tillverkas i begränsat antal. Läkemedel till djur är också ofta dyrt.

Ännu dyrare blir djursjukvården om man istället för en veterinärklinik driver ett fullutrustat djursjukhus, det vill säga en dygnetrunt-öppen anläggning med djursjukvårdare, veterinärer och specialistutbildade veterinärer i allt från ortopedi till hudsjukdomar samt avancerad utrustning för att göra komplicerade operationer. På ett djursjukhus ska också personalen ha kompetens att ta hand om inte bara hundar och katter utan även kaniner, reptiler, fåglar, akvariefiskar med mera.

De flesta normalbegåvade människor vet att det kan vara svårt att ställa en diagnos eller ens hitta orsaken bakom en krämpa eller ett sjukdomsfall – likadant kan det givetvis vara när det gäller djur.

LÄS TIDIGARE LEDARE: Hur ska vi få bilägarna att betala för SERMI?

Ändå är det vardagsmat för dagens veterinär att bli utskälld på Facebook för att ett veterinärbesök kostat 5000 kronor – trots att hunden inte blivit frisk.

Veterinärbranschen har dessutom media och Konkurrensverket emot sig. Media uppmärksammar relativt ofta missnöjda djurägare som känner sig lurade på grund av en oväntat hög räkning från veterinärbesöket och Konkurrensverket uttrycker bekymmer över de ökande veterinärkostnaderna. Det är som om myndigheten är lyckligt omedveten om en kostnadsdrivande utveckling i form av kundernas (djurägarnas) ständigt ökande krav på djursjukvården och att dagens djursjukvård blivit mycket mera avancerad på bara ett årtionde.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.109