23948sdkhjf

LEDARE#6: Håll ögonen på Sermi och Hedin Bil

Införandet av den EU-gemensamma behörighetsackrediteringen SERMI nästa år och Hedin Bil-koncernens expansion och övertagande av generalagenturen för Ford är intressanta skeenden som kanske påverkar branschen mer än vi tror.

Det vi redan nu vet om SERMI är att en verkstad som även i framtiden vill komma åt alla tänkbara fordonsdata till bilar av andra märken än de man eventuellt är auktoriserad för måste ha en certifiering för SERMI. Annars kommer den inte kunna utföra alla typer av jobb.

Hedin Bil-koncernens snabba expansion både i och utanför Sverige gör dem till vårt snart kanske största bilhandelsföretag. Deras agerande påverkar därför resten av branschen. Och det av flera skäl:

x Hedin Bil är idag återförsäljare av fler bilmärken är någon annan aktör i Sverige. Detta gör att de lockar en bredare mera heterogen kundkrets än någon av konkurrenterna.

x Hedin Bil har i kraft av sin storlek och sina ekonomiska muskler möjlighet att med höjd lön som verktyg locka över fordonstekniker från både de små konkurrenterna och allbilverkstäder. Hedin Bil är således en potentiellt allvarlig konkurrent om arbetskraften.

x Hedin Mobility Groups bilanläggningar är inte anslutna till någon branschorganisation (Motorbranschens Riksförbund eller Sveriges Fordonsverkstäders Förening). En Hedin Bil-verkstad kommer därför bli tvungen att ansluta sig till en branschorganisation för att i framtiden kunna få tillgång till alla fordonsdata för de bilmärken de inte är auktoriserade för. Det kräver SERMI:s regler.

Eftersom Hedin Bil har en växande verksamhet med försäljning av begagnade bilar (vilken även innefattar andra än de egna märkena) så är det knappast ett djärvt antagande att Hedin Bils verkstäder vill fortsätta att jobba med alla bilmärken.

Om Hedin Bils verkstäder ändå väljer att förbli icke medlemmar i en branschorganisation så kommer de snart behöva anlita andra verkstäder för en hel del jobb på bilar av andra än sina egna märken. Detta borde kunna innebära möjligheter för landets allbilsverkstäder – antingen i form av möjligheten att ta bra betalt för de jobb man utför åt en Hedin Bil-verkstad. Eller i form av möjligheten att locka verkstadskunder från Hedin Bil, då med argumentet att man till skillnad från Hedin Bil kan utföra alla jobb.

Hur Hedin Mobility Group kommer agera i SERMI-frågan vet vi ännu inte, men de lär inte visa sina kort i förtid och man bör ta allt företrädare för koncernen säger med en nypa salt.

I mars 2020 sade Ford Sveriges informationsansvarige Erik Lindham till Dagens Industri att ”Fords organisation i Sverige kommer inte att påverkas och det blir ingen förändring i återförsäljarledet”.

Minst två av landets oberoende Ford-återförsäljare vet idag att detta inte stämde.

LÄS OCKSÅ: LEDARE#: Det är svårt ta betalt både för att reparera bilar och djur

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11