23948sdkhjf

Därför är nya ”ekodäcken” en trafikfara

Längre räckvidd och lägre förbrukning – så säljs de så kallade ”ekodäcken” in. Men de lättrullande däcken har en farlig baksida, visar Vi Bilägares test.

Bilköparna kräver lägre förbrukning och längre räckvidd – och även EU sätter hård press på biltillverkarna att kapa utsläppen. Dessa däck sitter ofta originalmonterade på nya bilar när de rullar ut från fabrikerna.

Vi Bilägare har gjort en test av årets sommardäck. I testet har tre däck extra lågt rullmotstånd och de testas parallellt med traditionella däck från samma tillverkare.

Resultatet är tydligt: de lättrullande däcken har klart och tydligt prioriterat låg förbrukning på bekostnad av korta bromssträckor och säkra köregenskaper i regn. De lättrullande däcken i testet tappar plötsligt styrförmågan i en kurva eller eller får en svårhanterad sladd på våt väg. Stoppsträckan för det bästa ”eko-däcket” på våt asfalt är drygt en billängd efter bästa däcket. Det sämsta eko-däcket stannar nästan två billängder senare från 80 km/tim.

– Biltillverkarna uppskattar den här typen av däck men efter vår testvecka ställer vi oss väldigt kritiska till att privatpersoner ska välja den här typen av däck. Säkerhetskompromissen är för hög! För den som är miljömedveten finns flera snåla däck med marginellt högre rullmotstånd men med betydligt större säkerhetsmarginaler, säger Nils Svärd, ansvarig för däcktesterna i Vi Bilägare.

På våt väg har premiumdäcken som inte är optimerade för lägsta möjliga rullmotstånd en stoppsträcka från 80 km/tim på 29,9 meter i snitt. För de lättrullande däcken av samma märke är den siffran 34,7 meter – en skillnad på nästan 5 meter! Skillnaden blir ännu större i högre farter.

Även när det gäller panikbroms på torr väg och förmågan att motstå vattenplaning märks tydliga säkerhetsskillnader mellan ekodäck och traditionella däck.

Källa: OK Förlaget

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14