23948sdkhjf

Agentavtal – en fara för branschen?

Allt fler biltillverkare väljer i dag en så kallad agentmodell för att kunna kombinera styrkorna hos sina utbredda nätverk av oberoende återförsäljare men fördelarna av en enklare hantering av säljprocessen och direkt tillgång till kunderna.
Den 1 juni 2022 kommer en ny konkurrensreglering som antingen är sektorsspecifik, vertikal, eller generell enligt dagens allmänna EU-lagstiftning för märkesbilhandel.

Teoretiskt sett står det tillverkarna fritt att välja vilken distributionsmodell som de ska nyttja sig av, men de ska respektera och följa de avtalsenliga skyldigheterna för den dist...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Motor-Magasinet och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08