23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Agentavtal – en fara för branschen?

Allt fler biltillverkare väljer i dag en så kallad agentmodell för att kunna kombinera styrkorna hos sina utbredda nätverk av oberoende återförsäljare men fördelarna av en enklare hantering av säljprocessen och direkt tillgång till kunderna.

Den 1 juni 2022 kommer en ny konkurrensreglering som antingen är sektorsspecifik, vertikal, eller generell enligt dagens allmänna EU-lagstiftning för märkesbilhandel.

Teoretiskt sett står det tillverkarna fritt att välja vilken distributionsmodell som de ska nyttja sig av, men de ska respektera och följa de avtalsenliga skyldigheterna för den distributionsmodell som har valts. De får med andra ord inte kombinera olika modeller och dra nytta av varje särskilt system, skriver den europeiska organisationen CECRA. En förkortning av Comite Europeen du commerce et de la reparation automobile, den europeiska kommittén för handel och reparation av bilar.
CECRA uppger nämligen att de kan skönja en trend med att tillverkare allt oftare väljer en agentmodell. Denna försäljningsmodell består av att generalagenten utser en "försäljningsagent", som agerar i namn av och på uppdrag av en tillverkare som kallas "huvudman".

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172