23948sdkhjf

M Sverige: Det har inte blivit bättre med Godkänd Bilverkstad

Den frivilliga certifieringen Godkänd Bilverkstad har inte gett ökad trygghet för bilägarna. Det menar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Införandet av den frivilliga kvalitetscertifieringen Godkänd Bilverkstad (GBV) som branschen själv tog initiativ till har inte gett det önskade resultatet för bilägarna. Det säger den tekniske experten Carl-Erik Stjernvall på M Sverige i en intervju med finska public service-kanalen Yle.

En brist med Godkänd Bilverkstad menar man på M Sverige är bristen på transparens:

– Framför allt hade vi velat se en ökad transparens. Och stickprovskontrollerna som motorbranschen sa sig vilja genomföra hade vi önskat att blev offentliga så att man kan se vilka verkstäder som fått anmärkningar, säger Carl-Erik Stjernvall till Yle.

De brister man på M Sverige menar finns med Godkänd Bilverkstad gjorde till sist att organisationen hoppade av samrådet inför införandet av GBV:

– Problemet med certifieringen Godkänd bilverkstad, eller GBV, är enligt oss att den sist och slutligen varken ger mer transparens eller ett ökat skydd för bilägaren. Det grundläggande skyddet finns redan i konsumentskyddslagen. Och eftersom motorbranschen inte tog till sig av den här kritiken valde vi att hoppa av samrådet för GBV, säger Carl-Erik Stjernvall till Yle.

Yle gjorde nyligen en stickprovskontroll hos fyra verkstäder i Finland, med liknande upplägg som M Sverige tidigare gjort, för att kontrollera hur bra verkstäderna är på att hitta och åtgärda fel på bilar. Yles granskning resulterade i att endast en av fyra verkstäder fick godkänt för sitt jobb. I reportaget om sin granskning intervjuades Carl-Erik Stjernvall för att kommentera deras syn på hur den frivilliga certifieringen fungerar i Sverige.

LÄS ÄVEN: Därför hoppade M Sverige av Godkänd Bilverkstad

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126