23948sdkhjf

Därför gynnar bildelningstjänsten deras nybilsförsäljning

Det var viss oro i början i ledningsgruppen, men sedan såg man på Europeiska Motor att bildelningstjänsten Kinto skulle innebära mer möjligheter än hot, och till och med gynna nybilsförsäljningen.

Mikael Fornell är servicemarknadschef på Toyota-återförsäljaren Europeiska Motor i Stockholm och positiv till satsningen på bildelning och samarbetet med bildelningskonceptet Kinto. Men när de först kontaktades av Kinto om upplägget kring en bilpool, så var det inte helt självklart från början. Frågan var uppe i deras ledningsgrupp och man resonerade kring vilka effekter det här kunde få för bolaget som helhet. Det fanns en naturlig oro i början för att bilförsäljningen kunde drabbas negativt.

– Men vi insåg rätt snart att det fanns mer möjligheter än risker i det här och som servicemarknadschef såg jag naturligtvis potentialen för verkstaden, säger Mikael Fornell.

LÄS MER OM KINTO: Så fungerar bildelningstjänsten Kinto

– Vi fick en förfrågan om vår verkstad på Östermalm kunde sköta service och reparationer och det tackade vi ja till. Vi har utvecklat en egen serviceprocess just för Kinto. Vi åker och hämtar bilarna själva när vi har luckor i bokningen, vi behöver inte vänta på en beställning. Det är ett jättebra sätt att utjämna vår beläggning, för att slippa ”gå tom” eller få spilltid.

Mikael Fornell säger samtidigt att Kinto är en krävande kund, lite som taxikunderna, som man har stor erfarenhet av. Bilarna måste rulla och gå. De måste ständigt ”stå på tå” och vara serviceinriktade.

– Kinto är en specifik kund med särskilda behov. Bilarna är ju deras intäktssida, de får inte stå stilla, utan de ska vara tillgängliga hela tiden för kunderna.

Han fortsätter och berättar hur upplägget ser ut. Man bokar inte helt fullt på en person, vilket gör att man kan hämta bilar när det fungerar bäst för verkstaden. Om man en eftermiddag har lite mindre med jobb, då åker man och hämtar en Kintobil och kan då styra och komprimera beläggningen på ett bra sätt. Jobben utförs med befintlig personal och man har inte behövt nyanställa.

De arbeten det handlar om är först att göra en leveransservice och att installera utrustning, som gör det möjligt att öppna och starta bilarna med en app. Sedan är det service, tvätt och rekond, stenskott, vindrutor och en och annan plåtskada och garantikampanj.

– Det är ganska nya bilar så det blir inga större reparationer. Vi behöver inte direkt bryta i det som är fastrostat, utan det är bra jobb, säger Mikael Fornell.

– Kinto har även varit öppna med oss och berättat om den här tjänsten, fortsätter han. De är inte bara en viktig kund för oss, utan vi har tillsammans utvecklat ett bra samarbete. Vi har gjort gemensam sak av det här och har regelbundna möten och månadsavstämningar. Det har blivit lyckosamt både för Kinto och för oss.

Fornell menar att nybilsförsäljningen till och med kan gynnas på sikt av detta.

– De som fått ”känna och klämma” på en Toyota och trivts med det kanske väljer att köpa en bil av oss, om det i framtiden blir aktuellt, avrundar Mikael Fornell.

LÄS MER OM KINTO: Så fungerar bildelningstjänsten Kinto

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Försäkringsappen som är integrerad i bilen
Laddad mässa fick fler besökare än någonsin
Han blir ordförande för Bildelsgrossisterna
Besikta satsar i glesbygden
Autocirc tar över en av Finlands största bildemonteringar
Begagnade elbilars pris ner 22 procent på 2 månader
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094