23948sdkhjf

Nu ska Volkswagen testa agentmodellen i Sverige

Volkswagen Sverige får agera pilot när fordonsjätten nu sällar sig till skaran biltillverkare förändrar affärsmodellen. Ett nationellt centrallager ska byggas upp och återförsäljarna bli agenter utan egna bilar i lager.

Tesla och Polestar och andra uppstickare har ofta direktförsäljning till slutkunder. Riktigt så långt tänker inte Volkswagen gå, men på flera marknader i Europa införs en ny modell för samarbetet mellan fordonsjätten och deras återförsäljare. Sverige och Frankrike är först att testa modellen.

I stället för att fabriken säljer bilar till Volkswagen Sverige som sedan säljer till återförsäljare som i sin tur säljer till bilköparen blir det VW Sverige som ska äga alla bilar. När en kund köper sin bil genom en återförsäljare agerar säljaren som agent och får ersättning för varje såld bil.

En stor fördel enligt Volkswagen är att ett centralt lager blir effektivare än att ha bilar parkerade på hundratals anläggningar i Sverige. För kunderna ska det leda till bättre möjlighet att få tag i den bil man vill ha, utan att behöva ringa landet runt i jakt på lagerbilar.

– Ett nationellt lager innebär att alla återförsäljare direkt kan se alla bilar i hela Sverige. Bedömningen är att det ger ett bättre urval för kunderna, men också att vi kan omsätta lagret snabbare, bli effektivare och binda mindre kapital, säger Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige till Dagens Industri.

Han säger att man fört diskussioner om förändringen i ett par år och att det aldrig varit aktuellt att helt skrota återförsäljarledet.

– Vi tar såklart intryck av vad som händer i branschen och vad konkurrenter gör. Men vi ser en väldig styrka i alla våra återförsäljare från Ystad till Kiruna. De allra flesta kunder vill komma in i bilhallen i slutet av köpprocessen, man vill provköra, prata om laddning, veta vilken hundbur som passar och hur det funkar med barnstolar och så vidare. Det finns en efterfrågan på en digital och en fysisk kontakt.

Förändringen av organisationen berör fler än 200 bilhandlare i Sverige och ett tusental säljare. För dem väntar en ny verklighet när prutmånen på bilarna försvinner.

– Det vi har sett i våra undersökningar är att kunderna inte gillar prutmomentet. Det skapar en osäkerhet för kunderna om de gjort en bra affär eller inte jämfört med grannen som köpt samma bil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063