23948sdkhjf

Hedin säger upp alla återförsäljaravtal för Renault, Dacia och Alpine

Hedin har gjort det igen: alla återförsäljar- och reparatörsavtal för Renault i Sverige har sagts upp. Nu väntar en osäker tid för många Renault-handlare.

Hedin Mobility Group tog i våras över importen och distributionen av Renault i Sverige genom ett samriskföretag med det portugisiska bolaget Salvador Caetano Group och inte långt därefter höjde en källa till Motormagasinet ett varnande finger:

– Hedin Bil kommer givetvis vilja ta ett ordentligt grepp om Renaultförsäljningen och jag är övertygad om att de kommer att säga upp ett antal oberoende Renault-handlare på orter där de själv tänker satsa på Renault, sade källan ”Peter” med ett långt förflutet i branschen.

Tidigare i vinter (Motormagasinet nr 3) flaggade han för risken att flertalet Ford-återförsäljare skulle komma att bli uppsagda. Något som Motormagasinet rapporterade om i nr 14 och 16.

Av de totalt cirka 30 bilhandelsföretag i Sverige som var Ford-återförsäljare strax innan Hedin-koncernen tog över generalagenturen så får 23 av bilhandelsföretagen inte fortsätta representera Ford efter den 2 december i år då avtalsperioden löper ut. De 23 bilhandelsföretagen har sålt Ford via mer än 30 anläggningar.

Renault-avtalen sade upp den 13 oktober och det tog några dagar innan Motormagasinet fick in ett kryptiskt tips som vi började att undersöka.

Det visar sig att alla återförsäljar- och reparatörsavtal för Renault, Dacia och Alpine i Sverige är uppsagda.

Vi har sökt Hedin Mobility Group för en kommentar men de hänvisar till Renault Sverige (RN Nordic) som via sin presstalesperson Karin Lyrborn hälsar att de ”i dagsläget inte kommenterar ärendet ytterligare”, mer än detta uttalande från Thomas Langley som är direktör för återförsäljarutveckling, RN Nordic:

”RN Nordic AB har per den 13 oktober 2022 sagt upp samtliga återförsäljar- och reparatörsavtal för Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Dialog pågår nu mellan oss och återförsäljarna för att tillsammans strukturera och säkerställa ett starkt framtida handlarnätverk för våra varumärken."

Eftersom Hedin Caetano är både generalagent, importör och distributör av Renault lägger de därmed beslag på hela landsmarginalen för Renault. Det gör att Hedin-koncernen får en betydligt högre marginal på varje såld ny Renault än de oberoende Renault-återförsäljarna.

Hedin-koncernen har idag egen Renault-återförsäljning på sju anläggningar fördelade på fem orter. Därutöver är 20 bilhandlare runt om i Sverige (varav 19 är Volvohandlare) Renault-återförsäljare. Dacia-återförsäljning finns på 16 anläggningar fördelade på fem orter och Alpine finns på tre anläggningar på tre orter.

Totalt säljer Renault person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Enligt deras pressmaterial är ambitionen är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. 

Ett antagande är att Bilia står mest att förlora på uppsägningen. Dels för att de är Hedin Bils största konkurrent sett till storlek och räckvidd men också för att de är nästan ensamma att distribuera varumärket Alpine, som Hedin Bil inte har i sin portfölj, till skillnad mot Renault.

Motormagasinet har sökt Bilia för en kommentar utan framgång då de befinner sig i en så kallad ”tyst period” och ska rapportera under vecka 43.

Vill du tipsa Motormagasinet – mejla redaktionen@motormagasinet.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11