23948sdkhjf

5 saker att tänka på när du tar över en verkstad

KlarOK är ledningssystem för små och mellanstora verkstäder och bilvårdsföretag. Fokus ligger på att hjälpa bilverkstäder. Markus Englund är medgrundare till KlarOK och tipsar här om fem viktiga saker att undersöka innan du köper en verkstad.

1. Är verkstaden lönsam?

Är det första gången du tar över en verksamhet är det bättre att ta över en verksamhet som går med vinst och öka därifrån. Be att få ta del av de tre senaste årens redovisning och ta hjälp av en godkänd revisor för att få en oberoende bedömning. Det är mycket viktigt att få reda på om det finns skatteskulder eller annat. Är företaget lönsamt och är eventuella brister rimliga? Brister finns det alltid, om du frågar en oberoende och godkänd revisor. Använd aldrig enbart en bokföringskunnig bekant när det är allvar.

2. Är verkstaden dokumenterad?

I en del verkstäder sitter allt i verkstadsägarens huvud. Undvik denna typ av verkstad – du köper ett skal som rasar ihop så snart ägaren lämnar. Undersök om verkstaden är dokumenterad genom att ha avtal och rutiner på papper. Är det god ordning på dessa? Kan du enkelt hitta vem som besiktigar liftarna och när det senast gjordes? Finns det en tydlig rutin för hur bilnycklar hanteras? Finns det skriftliga anställningsavtal på alla anställda och är de kompletta med personnummer, arbetsuppgift och arbetstid?

3. Håller verkstaden lagen?

Kontrollera om det finns skriftligt protokoll på senaste skyddsronden. Se om det finns skriftliga protokoll från det systematiska arbetsmiljö- och brandskyddsarbetet. Kontrollera om det finns en kemikalielista och hur man hanterar farligt avfall. Det är viktigt att detta finns på papper eller digitalt annars kan din första kostnad bli en stor tillsynsavgift från Arbetsmiljöverket eller annan myndighet.

4. Har verkstaden kunder och rykte?

Räcker kundunderlaget för att driva verkstaden lönsamt? Ring några av kunderna och fråga vad de tycker om att serva bilen hos verkstaden. Om verkstaden har ett kvalitetssystem kan du enkelt se om de jobbar med avvikelser och förbättringsarbete. Be att få titta på avvikelser och verkstadens förbättringsarbete. Saknas det skriftliga avvikelser så vet du att systemet bara är en papperstiger och man jobbar inte aktivt med sin kvalitet. Det är en stor brist men du kan enkelt åtgärda det vid ett övertag.

5. Finns ett avtal med en reservdelskedja?

Förvånansvärt många verkstäder är missnöjda med sin reservdelskedja. Intervjua minst tre olika verkstadsägare för att höra vad de anser om kedjan just de anlitar. Kedjetillhörighet ger dig allt från utbildning, stödsystem för verkstaden, olika rabatter på reservdelar och assistansförsäkring som hjälper dig få återkommande kunder. Fråga också hur kedjan jobbar för att hjälpa dig som verkstad. En del kedjor bestämmer helt vad du skall göra, andra coachar och hjälper dig framåt till god lönsamhet med tips och metoder. När du gör ett övertag har du ett bra läge att omförhandla avtalet eller byta kedjetillhörighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219