23948sdkhjf

De börjar med agentmodell

Nissan väljer att introducera en agentmodell i Sverige. Detta för att anpassa sig till kundernas förändrade köpbeteenden.

Övergången till en agentmodell i Sverige är ett svar på kundernas förändrade köpbeteenden och förväntningar, skriver Nissan i ett pressmeddelande.

Förklaringen är också att Sverige är en marknad i framkant av övergången till en ny era av fordonsägande, vilket gör det till en idealisk pilotmarknad för denna nya modell. Sverige är den enda pilotmarknaden och det finns för närvarande inga planer på att utöka modellen till andra länder.

Genom att anamma ytterligare digitalisering av branschen kommer denna mer effektiva distributionsmodell att innehålla nya detaljhandelsformat som är skräddarsydda för den lokala marknaden, såsom provkörnings- och leveranscenter och serviceställen.

– Agentmodellen sätter kundens behov i centrum och erbjuder dem en mer avancerad, enhetlig och konsekvent tjänst. En av fördelarna med denna modell är att den gör det möjligt för oss att implementera en fast och transparent prisstrategi. Kunder letar efter en integrerad "omni-channel"-upplevelse av bilköp och ägande och den nya modellen möjliggör ett mer konsekvent erbjudande till kunder över online- och offlinekanaler", säger Christian Costaganna, vd, Nissan Nordic i ett uttalande.

Förändringen representerar ett positivt drag inte bara för Nissan utan ger också tydliga fördelar för partner och kunder. Nissan förbereder denna förändring i samarbete med Återförsäljarföreningen i Sverige.

Den nya agentmodellen kommer att implementeras från januari 2024 och arbetet fortsätter i samarbete med det nuvarande återförsäljarnätverket för att ha alla aspekter redo och på plats för lanseringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11