Audis senaste konceptbil har fått namnet Activesphere och är den fjärde medlemmen i Sphere-familjen. Den följer storasyskonen Skysphere, Grandsphere, Urbansphere och är en fyrdörrars crossover-coupé på 4,98 meter.
Tillverkaren beskriver den som en mångsidig och terrängbil vars drivsystem och chassi fungerar lika bra terräng som på väg.
Bilden har designats och producerats i designstudion Audi i Malibo, USA, där Gael Buzyn, chefen för designstudion, har underlättat arbetet med den. Audis chef för teknisk utveckling, Oliver Hoffmann, säger att de fyra konceptbilarna visar företagets vision för framtidens premiummobilitet.
– Vi upplever ett paradigmskifte, särskilt när det kommer till interiören i våra framtida Audi-modeller. Interiören blir en plats där passagerarna känner sig hemma och samtidigt kan ansluta till världen utanför. Den viktigaste tekniska innovationen i Audi activesphere är vår anpassning av Augmented Reality till mobilitet.

Konceptbilen Activesphere bjöd också på en rad futuristiska egenskaper. Med ett VR-headset måste föraren kunna få en bild av den verkliga miljön och rutten samtidigt som han kan se 3D-innehåll och interaktiva element.
Som exempel nämner Audi trafiksäkerhetsinformation som hala vägar eller trafikstockningar. Men också att det går att projicera högupplöst topografi i 3D ovanpå det verkliga landskapet.

För det har bilen ett autonomt läge där instrumentpanel, ratt och pedaler försvinner och döljs. När föraren vill ta över körningen måste ratt och instrumentbräda svänga ut under vindrutan där den gömts.
Activesphere mäter 4,98 meter på längden, 2,07 meter i bredd och 1,60 meter på höjden. Hjulbasen är 2,97 meter och bilen har försetts med 22-tumsfälgar. Hjulen har även rörliga segment för att underlätta terrängkörning. För de förare som vill åka på utflykter har bilen även vad Audi kallar "aktiv rygg". Med en knapptryckning glider en motoriserad skiljevägg ut bakom baksätet för att isolera kupén. Samtidigt fälls det vertikala segmentet av den bakre delen ut och exponerar ett lastgolv med fästelement.

Audi hävdar att bilen har en räckvidd på 60 mil och att den tack vare ny laddningsteknik ska kunna laddas riktigt snabbt. På mindre än 25 minuter måste 100 kWh-batteriet gå från fem till åttio procent tack vare den så kallade PPE-tekniken. PPE, eller Premium platform electric som akronymen står för, utvecklades av Audi tillsammans med Porsche AG. De första serietillverkade bilarna från Audi med den nya tekniken kommer att visas upp före årets slut. Gael Buzyn beskriver Activesphere som ett unikt fordon.
– Det är en ny typ av crossover som på ett smart sätt kombinerar elegansen hos en Audi Sportback och funktionaliteten hos en SUV med riktiga terrängegenskaper, säger han i en kommentar.