23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

ARN: Avslag när ”fel” kund kontaktades

Vid köp online gäller distansavtalslagen och då har kunden 14 dagars returrätt även om det inte föreligger fel på varan. Och om en varudeklaration är signerad och inte uppenbart förfalskad har kunden ingen rätt till ersättning på fel som finns beskrivna i varudeklarationen.

Dyr frakt

Ärende: Felaktig vara

Kundens krav: Återbetalning på 1 648 kronor

Ort: Norrköping

Saken: En kund köper en mellanaxel till en Lexus IS200 för 2 068 kronor från en bildemontering i Östergötland. Kunden uppger att hen följt anvisningarna och kontrollerat med både registreringsnummer och artikelnummer samt att bilderna som delen plockats från avsåg exakt samma modell som kundens egen bil. Trots detta passar inte den levererade delen och kunden begär att få göra en retur som godkänns. Demonteringsfirman vill dock inte medge fel och kunden får stå för returfrakten på 837 kronor som de drar av från summan som de återbetalar till kunden. Bolaget hävdar att det klart och tydligt framgår att eventuellt returnerade delar får bekostas av kunden samt att man vid minsta osäkerhet ska kontakta säljaren före beställning för att kontrollera att delen verkligen passar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079