23948sdkhjf

Volkswagens batteriföretag lovordar solid state-batterier efter nya tester

Volkswagens tester visar på spännande resultat vad gäller solid state-batteriers uthållighet.

Solid state-batterier ska ge längre räckvidd samt bättre och säkrare laddning.

Nu meddelar Volkswagenkoncernens batteriföretag Powerco att solid state-batteriet från Quantumscape klarade mer än 1 000 laddningscykler med fortfarande mer än 95 procents kapacitet kvar efter det. 

Det skulle kunna betyda att en elbil kan köra 500 000 kilometer utan märkbar räckviddsförlust vad gäller batteriets åldrande.

– Detta är mycket uppmuntrande resultat som på ett imponerande sätt understryker potentialen hos solid state-cellen. Slutresultatet av denna utveckling kan bli en battericell som möjliggör lång räckvidd, kan laddas supersnabbt och praktiskt taget inte åldras. Vi är övertygade om solid state-cellen och fortsätter att arbeta för fullt med vår partner Quantumscape mot serieproduktion, säger Frank Blome, vd, Powerco i ett pressmeddelande.

Testerna utfördes i Powerco:s batterilaboratorier i Salzgitter.

– Dessa resultat från Volkswagen-koncernens Powerco-tester visar tydligt att Quantumscapes anodlösa solid state litiummetallceller klarar exceptionell prestanda. Även om vi har mer arbete kvar att göra för att lansera denna teknik på marknaden, känner vi inte till något annat litiummetallbatteri för fordonsformat som har visat så hög energilagring vid urladdning under jämförbart antal cykler under liknande förhållanden. Vi är glada över att ha ett nära samarbete med Volkswagen-koncernen och Powerco för att industrialisera denna teknik och få ut den på marknaden så snabbt som möjligt, säger Jagdeep Singh, grundare och vd för Quantumscape i pressmeddelandet.

Solid state och Quantumscape

Den testade solid state-cellen består av 24 skikt och motsvarar cellen som planeras för serieproduktion. steg är att skruva på tillverkningsprocesserna. Volkswagen-koncernen har varit involverade i QuantumScape sedan 2012 och är en av de största investerarna i teknikuppstartsföretaget.

Källa: Volkswagen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126