23948sdkhjf

Högaktuell mässa med premiärnerver: ”För första gången har vi nya elbilar”

Det var två år senast. Men nu hålls Automechanika åter i Frankfurt. Mässan har tusentals utställare och lockar besökare från hela världen.

Under måndagen hölls det fortfarande på att snickras, sågas och borras för att göra i ordning inför den största mässan för eftermarknaden i världen – Automechanika.

Under en pressträff med tillhörande panelsamtal berättade Detlef Braun, en av Automechanikas styrelsemedlemar, om vad årets besökare kunde förvänta sig under de dagar mässan hålls. Han menade att mässan återspeglar de trender som sker inom eftermarknaden.

– Hållbarhet kommer bli allt mer viktigt. Service och reparation av elfordon gör att branschen expanderar. Nya tekniker introduceras i hela värdekedjan.

Detlef Braun tog öven upp en undersökning som gjorts på uppdrag av Automechanika. Den visade att genomsnittsåldern på en bil i Tyskland var 10,3 år. Något han menade var en väldigt bra utveckling för eftermarknaden. Han var också glad över det stora intresse som visats för mässan. Något som delades av kollegean och mässchefen Olaf Mußhoff.

–Det är glädjande med den positiva feedback vi fått och antalet utställare. I februari var vi tvungna att utöka antalet mässhallar eftersom det inte räckte till. Det tar omkring 18 månader att planera en sådan här mässa och vi är alltid optimistiska till att vi alltid kan få det gjort, säger Olaf Mußhoff

I år har Automechanika 4 200 utställare från 80 lände och Olaf Mußhoff påpekade att alla de stora aktörerna var tillbaka,

– Det som verkligen är spännande är att vi har en mängd nya ämnen att prata om och i synnerhet ett. Det är att för första gången har vi nya elbilar som vi ställer ut på mässan.

Han menade att Automechanika inte ska vara en bilutställning men då bilarna kommer från okända kinesiska tillverkare vill de försäkra sig om att de är mer kända framöver.

– På så vis kan tillit kan byggas upp och att framtiden är säkrad för eftermarknaden och elektrisk mobilitet.

Frank Schleuber, rådgivare till CLEPA, påpekade att man sannolikt skulle se en dipp i antalet elbilar den närmsta tiden. Det kommer dock inte innebära ett totalt stopp menade han. Han lyfte istället ett antal punkter som kommer att vara de största påverkande faktorerna på eftermarknaden

– Fler delar kommer komma från en enda källa vilken är OEM. Till det har vi identifierat cybersäkerhet som en avgörande trend. Fler och fler delar kommer inte bara att kunna bytas ut. Om du sätter in dem i fordonet kommer de inte att funka såvida du inte kodar och godkänner dem. Vilket kommer vara upp till OEM.

Artikeln är en del av vårt tema om Automechanika 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.504