Polestar får inte sälja nya bilar i USA från och med 2027 års modellprogram. Det står klart sedan den amerikanska handelsmyndigheten nekat elbilstillverkaren ett nödvändigt tillstånd enligt landets nya regler för uppkopplade fordon, rapporterar Reuters.
Regelverket syftar till att begränsa teknik med kopplingar till Kina i fordon som säljs på den amerikanska marknaden. Bland annat omfattas Bluetooth, Wi-Fi, mobiluppkoppling och vissa satellitbaserade kommunikationssystem, eftersom myndigheterna anser att de kan användas för att samla in känslig information om amerikanska användare.