23948sdkhjf

Skarpladdad Civic Type-R för Engström

Tomas Engström kommer rejält revanschsugen till årets STCC-säsong. Efter fjolårets snöpliga femteplats är siktet inställt på en enda sak. ´´ Vinna. Det finns inget annat än vinst som räknas. Vi kommer fullt laddade till första start, säger han. Den kommande STCC-säsongen ser högintressant ut. Honda har satt krutpaket Civic Type-R i händerna på Tomas Engström och det ser onekligen lovande ut för Säterföraren. Att Civic Type-R har potential till att vara en vinnarbil, visades under ETCC i fjol. ´´ Det känns väldigt, väldigt bra. Vi har en trygghet med uppbackningen från JAS, Honda och återförsäljarna. Det duktiga teamet och mitt fina självförtroende talar för oss, säger Tomas Engström, som har stora förhoppningar. Civic Type-R Super 2000 byggs i Italien av JAS Motorsport, Hondas officiella bilbyggare när det gäller racingbilar. Bilen är rena dynamiten och utvecklad kring en exceptionell motor som i standardutförande är väldigt kraftfull med 200 hk vid 8 500 varv/min. ´´ Det behövs små justeringar och utveckling för att Type-R ska vara konkurrenskraftig. Det är helt enkelt en stor fördel att den från början nästan är en racerbil, säger Stefano Fini vid JAS Motorsport. I mars visades bilen upp för första gången på bilsalongen i Genève och den medverkade också i Hondas monter på bilsalongen i Stockholm. Där efter väntar testkörningar i Italien och efter det kommer en period med förberedelser och flera ytterst noggranna tester. Bland annat ska Tomas Engström provköra bilen på alla STCC-banor i Sverige och samla in data för rätt inställningar. ´´ Det är en hel del arbete som kräver stor kompetens. En skicklig italiensk ingenjör kommer att vara med vid varje test, berättar han. Tomas Engströms målsättning är spikad. ´´ Definitivt att vinna STCC 2003. Dessutom planerar vi för att köra ett antal lopp i ETCC, säger han. Svåraste konkurrenterna lär bli BMW och Volvo. Även Audi kommer att vilja ha ett ord med i leken. ´´ Det är hög klass på alla som kör, Audis Fredrik Ekblom kör till exempel aldrig dåligt, varnar Tomas Engström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063