23948sdkhjf

3:e generationen Common Rail i produktion

Bosch har startat serieproduktionen av tredje generationens Common Rail insprutningssystem för dieselbilar. Det nya systemet använder avancerad piezoelektrisk teknik. Insprutningen sker snabbare och insprutningsventilerna kan göras betydligt mindre än i tidigare generationers Common Rail. De första bilmodellerna med nya Common Rail systemet (CRS3) presenteras i höst på den internationella bilmässan, IAA, i Frankfurt. Dieselmotorer med nya CRS3 är betydligt tystare, har lägre bränsleförbrukning samt mindre avgasutsläpp. Även motoreffekten blir högre. Motorljudet är cirka 3 decibel lägre och avgasutsläppen 15-20 procent lägre. En fördel med nya Common Rail Systemet, CRS3, är att det ger biltillverkare större spelrum i utvecklingen av nya dieselmotorer. Med den tredje generationens Common Rail system förstärker Bosch sin ställning som världens ledande tillverkare av dieselinsprutningssystem. De flesta stora biltillverkare använder Bosch insprutningssystem i sina dieselbilar. På höstens bilmässa i Frankfurt presenteras tio bilmodeller med Bosch nya Common Rail system. Två gånger snabbare Nya Common Rail 3 har samma insprutningstryck, 1 600 bar, som andra generationens Common Rail. I stället för att öka trycket har systemet gjorts mer tekniskt avancerat. Genom att de nya piezoelektriska insprutningsventilerna har mindre antal rörliga delar arbetar ventilerna dubbelt så snabbt som tidigare generationers elektromagnetiska insprutningsventiler. I Common Rail system med elektromagnetiska insprutningsventiler kan varje enskild insprutning delas upp i fyra delinsprutningar. Med de nya Piezoelektriska Insprutningsventilerna har motortillverkarna möjlighet att dela upp insprutningsförloppet i fem steg. Genom de Piezoelektriska insprutningsventilernas snabbhet kan insprutningsförloppet styras exaktare och med högre precision. Nästa utvecklingssteg klart för serieproduktion 2005 och 2007 Bosch arbetar även med att öka insprutningstrycket på Common Rail 3 systemet. Serieproduktionen av Common Rail 3, med ett insprutningstryck på 1 800 bar, beräknas börja år 2005. Det planeras även ett system som genom tryckmultiplicering skall kunna nå insprutningstryck över 2 000 bar, serieproduktion från år 2007. Vid sidan av detta har Bosch börjat utveckla dieselinsprutningssystem med variabla insprutningsmunstycken. Dagens insprutningsventiler har munstycken med 5-7 cirkulärt placerade insprutningshål i ett plan. Det nya variabla munstycket har ytterligare ett plan med upp till 10 insprutningshål. Insprutningsventiler med det nya munstycket kan öppnas i två steg. Det första planet av insprutningshål öppnas när motorn går på tomgång och under låg belastning. Vid högre motorbelastningar öppnas även det andra planets insprutningshål och bränsle sprutas samtidigt genom alla hål in i cylindrarna. Denna tvåstegsprincip minskar både bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Detta nya insprutningssystem kommer att bidra till att framtidens dieselbilar kan uppfylla de stränga utsläppskrav som börjar gälla i USA år 2007. Fler och fler väljer dieselbil Det är mycket tack vare Bosch Common Rail insprutningsteknik som efterfrågan på dieselbilar kraftigt har ökat i Europa. År 1996 hade endast 15 procent av alla nyregistrerade personbilar dieselmotor. Förra året hade andelen stigit till 40 procent. I Österrike hade 69.6 procent och i Frankrike 63.2 procent av alla nyregistrerade personbilar dieselmotor. Även i Belgien och i Spanien var deras andel hög, 62.7 respektive 57.4 procent. I hela Europa var i genomsnitt 40.3 procent av alla nyregistrerade personbilar förra året dieseldrivna. Även här i Sverige har efterfrågan på dieselbilar ökat. Under januari – april var 8,1 procent av alla nyregistrerade personbilar dieseldrivna, jämfört med 7,0 procent samma tid 2002. Förra året producerade Bosch över fyra miljoner Common Rail insprutningssystem. Därmed är Bosch världens ledande tillverkare av insprutningssystem för dieseldrivna personbilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063