23948sdkhjf

Grand Sports Tourer är på väg mot produktion

På årets bilsalong i Detroit tar Mercedes-Benz Grand Sports Tourer ett stort kliv närmare den serietillverkning som startar 2005. Konceptbilen innehåller det mesta av den teknik som kännetecknar produktionsbilen: * diesel/elektrisk hybriddrivning * avancerade fram- och bakhjulsupphängningar * konstant fyrhjulsdrivning * 21 tums fälgar och ventilerade skivbromsar runt om * sex separat fällbara komfortstolar * maximalt utrymmesutnyttjande av kupén Med Grand Sports Tourer öppnar Mercedes-Benz ett nytt bilsegment där komfort, praktisk användbarhet och framkomlighet vägt lika tungt i utvecklingsarbetet ´´ och för första gången kombineras hybridteknik med fyrhjulsdrivning. Grand Sports Tourer blir den första medlemmen i Mercedes-Benz-familjen där den omisskännliga Mercedes-fronten får en delvis ny utformning med framdraget mittparti, strålkastarna långt ifrån varandra och stjärnan placerad i en aluminiumgrill med tre horisontella öppningar. Mercedes-Benz Grand Sports Tourer visades som konceptbil första gången i Detroit 2002. I år är den tillbaka i sin nära nog slutgiltiga form. Grand Sports Tourer vänder sig till köpare som inte är beredda att välja bort vissa egenskaper till förmån för andra. Sex personer sitter bekvämt i separata stolar, som kan fällas ner var och en eller tillsammans. Med alla stolar fällda ryms exempelvis två kubikmeter fritidsutrustning på det plana golvet innanför den stora bakluckan. Hela 44 procent av den 5,1 meter långa bilen utnyttjas för åkande och/eller deras bagage. De avancerade hjulupphängningarna i kombination med luftfjädring fungerar lika bra för stimulerande körning som för tung last. Med konstant fyrhjulsdrivning och 21 tum stora hjul garanteras såväl säkra köregenskaper som bra framkomlighet. Vision Grand Sports Tourer är hybriddriven. En mäktig V8 dieselmotor på 184 kW/250 hk i kombination med en elektrisk motor på 50 kW/68 hk ger en sammanlagt effekt på 234 kW/318 hk respektive ett maximalt vridmoment på 860 Nm. Grand Sports Tourer accelererar från noll till 100 km/t på 6,6 sekunder och toppfarten är satt till 250 km/t. Utöver fina segdragnings- och fartprestanda medför den elektroniskt styra drivlinan dels en bränslebesparing på cirka 20 procent jämfört med motsvarande dieselmotor (EU blanandad), dels att den klarar den EU4-normen. I samband med start, lågfarts- och kökörning är Vision Grand Sports Tourer avgasfri eftersom den drivs av enbart den elektriska motorn. Vid all annan körning drivs bilen av dieselmotorn ´´ med eller utan hjälp av elmotorn ´´ och energiöverskottet vid bromsning omvandlas av el-motorn till laddspänning. Interiören i Vision Grand Sports Tourer kännetecknas av aluminiumpaneler och trä med den rätta känslan, det vill säga i stället för klarlack används olja och vax som ytbehandling. Praktiskt hela taket är gjort av glas för att ge förare och passagerare upplevelsen av att åka öppet. Åkande på andra och tredje sätesraden kan välja att se på TV eller DVD under körning. På baksidan av de främre nackskydden och på mittkonsolen bak finns nämligen skärmar som styrs från den genomgående mittkonsol som också innehåller manövrering av bilens sex klimatzoner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063