23948sdkhjf

GM's marknadsandel i Europa under första kvartalet den högsta på sex år.

Zürich. General Motors (GM) sålde 513 200 bilar i Europa under första kvartalet i år, en ökning med 12 500 bilar eller 2,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol. I en krympande marknad (- 1,9 procent) ökade GM's marknadsandel från 9,4 till 9,8 procent, den högsta kvartalssiffran sedan 1999.


Chevrolet lämnade det största bidraget till GM's tillväxt under första kvartalet. GM's största globala varumärke (med en försäljning 2004 på 4,1 miljoner bilar) registrerade en ökning mot motsvarande period i fjol på 33,6 procent i Europa. Chevrolet-försäljningen landade under perioden på 57 000 bilar, vilket innebar att marknadsandelen ökade från 0,8 till 1,1 procent.


Även Opel ökade sin marknadsandel under första kvartalet och nådde med c a 425 000 sålda bilar 8,1 procent. Saab behöll sin marknadsandel per den sista mars med 19 900 sålda bilar.


- Chevrolet, Opel och Saab har kompletterande roller på den europeiska marknaden, säger Jonathan Browning, GM Europe Vice President Sales, Marketing & Aftersales. - -Chevrolet är just i färd med att etablera sig som instegsvarumärket och Opel och Saab kan fokusera på kunder i volym- respektive premiumsegmenten. De nya modeller vi nu lanserar har mottagits väl av markanden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081