23948sdkhjf

Höjd beskattning av avstånd slår ut företag i glesbygd

Företag i norra Sveriges inland får lägga ned verksamheten vid ökad vägtrafikbeskattning om förslag från den statliga utredningen "Skatt på Väg" blir verklighet. Det är en slutsats som dras i en rapport från forskningsinstitutet Skogforsk.

Företag i norra Sveriges inland får lägga ned verksamheten vid ökad vägtrafikbeskattning om förslag från den statliga utredningen "Skatt på Väg" blir verklighet. Det är en slutsats som dras i en rapport från forskningsinstitutet Skogforsk.


Att beskatta avstånd i Sverige skadar grunden för ett uthålligt samhälle med en levande landsbygd. Det konstaterar organisationerna Skogsindustrierna, Lantbrukarnas Riksförbund och Sveriges Åkeriföretag. De tre organisationerna har i ett gemensamt brev till regeringen och riksdagspartierna överlämnat en rapport som utvärderar konsekvenser av skatteförslag som lagts fram av den statliga utredningen Skatt på väg.


I rapporten visas att det inte finns lönsamhetsmarginaler för de undersökta företagen som kan täcka merkostnaderna av km-skatt och höjd dieselskatt. Att kompensera företagen med sänkt arbetsgivaravgift är inte heller realistiskt.


-- Det är mycket värdefullt att transportköpare sätter sig in i konsekvenserna av förslag om höjda vägtrafikskatter, framhåller Göran Forssén, VD i Sveriges Åkeriföretag. Höjda skatter drabbar naturligen åkerinäringens kunder.


I början av året presenterade Skogsindustrierna, Lantbrukarnas Riksförbund och Sveriges Åkeriföretag en utredning utförd av Skogforsk som pekar på drastiska konsekvenser för skogsnäringen totalt. Enbart för skogsnäringens transporter skulle kostnadsökningen uppgå till 1,8 miljarder kronor per år. I den nya utredningen har analysarbeten fördjupats och fokuserats på ett antal enskilda företag och konsekvenserna för dem av ökade transportskatter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078