23948sdkhjf

Sveriges Åkeriföretag: Senarelägg den digitala färdskrivaren

Skjut upp införandet av den digitala färdskrivaren. Det begär Sveriges Åkeriföretag i en skrivelse till regeringen. EU parlamentet röstade den 13 april för att införandet av digitala färdskrivaren i nya tunga fordon ska skjutas upp ännu ett år.

Skjut upp införandet av den digitalafärdskrivaren. Det begär SverigesÅkeriföretag i en skrivelse till regeringen.


EU parlamentet röstade den 13 april för attinförandet av digitala färdskrivaren i nyatunga fordon ska skjutas upp ännu ett år.När EU:s transportministrar samlades den 21april var uppfattningen en annan. Dendigitala färdskrivaren ska införas den 5augusti 2005 förklarade Vice presidentenBarrot.


I en skrivelse till regeringen framförSveriges Åkeriföretag sin oro överoklarheterna som råder. Samtidigt begärbranschorganisationen att Sveriges regeringska ställa sig bakom EU-parlamentetsuppfattning att införandet ska skjutas uppeftersom alla medlemsstater ännu inte ärklara med sina förberedelser.


Sveriges Åkeriföretag är bekymrad över deproblem som kan uppstå för svenska åkeriersinternationella transporter när kör- ochvilotider ska kontrolleras i länder därlagstiftning och instruktioner inte är påplats.


-- Risken är stor för en godtycklig ochdefinitivt icke harmoniserad behandling.Något som kan ge svenska åkerier kostnader iform av böter och tidsspillan varnar BertilDahlin, ansvarig för internationellatransporter hos Sveriges Åkeriföretag.


Bakgrund


Ett teknikbyte är på gång när det gällerfärdskrivare som ska finnas i tungayrkesfordon. På väg in är en digitalfärdskrivare med bättre kontrollmöjligheteroch som även kan ge användarna en enklarehantering. I dagsläget används en analogfärdskrivare där uppgifter om fordonetshastighet och förarens kör- och vilotiderregistreras mekaniskt med ett ritstift på enliten pappskiva. Skivan ska finnas ifärdskrivaren och förvaras på företaget förkontroll i upp till ett år.


Den nya digitala färdskrivaren registreraralla uppgifter digitalt. I skrivaren finnsett minne som lagrar uppgifter och som kanavläsas av t ex polisen vid en kontroll.Avsikten har varit att den digitalafärdskrivaren skulle introduceras i helaEuropa vid samma tillfälle.


Införandet av den digitala färdskrivaren förnya tunga fordon har dock gått trögt. Detvar först meningen att den skulle finnas itunga fordon som levererades från och medaugusti 2004. Då visade det sig att det intefanns digitala apparater färdiga attmontera. Införandet sköts då upp tillaugusti 2005. Nu finns färdskrivare klaraför montering men det står samtidigt klartatt i flera länder runt om i Europa är maninte färdiga med alla förberedelser. Detsaknas till exempel avläsningskort ochrutiner kring hanteringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079