23948sdkhjf

Nya Opel Corsa: Fem stjärnor i Euro NCAP

Kort efter sin världsdebut på London Motorshow medio juli tillhör nya Opel Corsa redan toppskiktet i sin klass när det gäller personsäkerhet. Den oberoende Euro NCAP- (European New Car Assessment Programme) organisationen belönade nya Opel Corsa med maximala fem stjärnor för personsäkerhet.

Kort efter sin världsdebut på London Motorshow medio juli tillhör nya Opel Corsa redan toppskiktet i sin klass när det gäller personsäkerhet. Den oberoende Euro NCAP- (European New Car Assessment Programme) organisationen belönade nya Opel Corsa med maximala fem stjärnor för personsäkerhet. Det goda resultatet i det krävande testprogrammet avrundades med tre stjärnor för både barnsäkerhet och fotgängarskydd.


Hans Demant, VD för Adam Opel AG och Vice President för Engineering, GM Europe: "Vi är mycket glada över det här erkännandet för Opels satsning på bilsäkerhet. Dock är de goda resultaten i krockprover endast en del i vårt intensiva utvecklingsarbete. Att undvika olyckor genom exempelvis avancerade chassikoncept eller innovationer som adaptiva (rattstyrda) strålkastare, är minst lika viktigt för oss. Huvudspåret i vår forskning när det gäller passiv säkerhet är högsta möjliga säkerhetsnivå för passagerare, fotgängare och andra som utnyttjar vägen i alla tänkbara olyckssituationer". Nya Corsas integrerade säkerhetssystem är frukten av decenniers forskning och utveckling av säkerhetsexperter i tyska Rüsselsheim. Alla relevanta aktiva och passiva säkerhetssystem som bidrar till undvikande av fara under körning eller i en kollision sammanfattas av Opel i konceptet SAFETECH.


Passiva säkerhetsdetaljer som skyddar föraren och passagerarna i nya Corsa inkluderar optimerade krockzoner med säkerhetssystem specialkalibrerade till dessa zoner; två-stegs krockkuddar, som aktiveras i nivå med krockvåldet; sidokrockkuddar för föraren och passageraren i höger framstol; pyrotekniska bältessträckare på de främre höj- och sänkbara bilbältena liksom det patenterade Pedal Release System (PRS), som skyddar förarens fötter genom att pedalerna kopplas loss vid en kraftig frontkrock. ISOFIX-systemet ger optimal fastsättning/-surrning av barnstolar liksom en akustisk och optisk varningssignal för ej påsatt bälte. Den aktiva säkerheten (olycksprevention) omfattar ett avancerat chassimed högutvecklade supportfunktioner som ABS och ESP liksom ett innovativt belysningssystem med strålkastare som följer rattutslaget och därmed lyser upp den valda kursen.


Adaptivt bromsljus som pulserar fem gånger per sekund när ABS-funktionen är aktiverad och därmed varnar bakomvarande fordon och varningsblinkers som aktiveras vid utösta krockkuddar. Säkerhetsdetaljer som skummaterial i de främre stötfångarna och en motorhuv som effektivt absorberar krockenergin är ett viktigt bidrag till ett förbättrat fotgängarskydd.


För att bedöma säkerheten för passagerna utför Euro NCAP tre olika krockprov: ett frontprov vid 64 km/h med 40 procents offset/överlappning mot en fast, deformerbar barriär; en sidokrock vid 50 km/h mot ett rörligt deformerbart objekt (båda objekten simulerar ett kommande fordon); och en sidokrock i 29 km/h mot en stolpe. Euro NCAP partners inkluderar Europa Kommissionen, tyska, brittiska och holländska transportministerierna, svenska Vägverket liksom motororganisationer som tyska ADAC.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11