23948sdkhjf

Volvo PV ökar tempot i utvecklingen av eldrivna bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo presenterade en körbar elbilsprototyp i september 2009. Den C30 som nu visas i Detroit representerar nästa utvecklingssteg. Den har både en komplett interiör med nya instrument och en vidareutvecklad batteripackning. - Den första prototypen hjälpte oss att identifiera huvudutmaningarna på tekniksidan, till exempel batteriernas placering och säkerhetsfrågorna. Nu har vi tacklat dessa utmaningar utan att kompromissa med C30:s fräcka och körglada personlighet. Jag är mycket nöjd med resultatet. Den eldrivna C30 vi visar i Detroit är en betydligt mer komplett produkt, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar. Nästa stora steg är att ta fram en fabrikstillverkad serie provbilar. Dessa kommer att köras av utvalda användare under en tvåårsperiod för att ge Volvo Personvagnar värdefulla erfarenheter, både när det gäller teknik och förarbeteende. Projektet får 150 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten. En batteridriven elbil har andra egenskaper än en bil med förbränningsmotor. Testflottan kommer att ge Volvos experter möjligheten att studera hur användarna hanterar dessa skillnader. - Vi kommer ha stor nytta av provningen i vår fortsatta utveckling av elbilar. Den kommer också förse de som planerar framtidens infrastruktur med viktiga data. Vi vill också få reda på vilka kringtjänster som behövs för att göra elbilen till det mest attraktiva valet i framtiden, säger Lennart Stegland. Den eldrivna Volvo C30 ser ut som en vanlig C30. Den har samma säkerhetsnivå, komfort och utrymmen som standardbilen. Den mest uppenbara skillnaden inuti bilen är den nya instrumenteringen. Här är kontroller och instrument något annorlunda än en konventionell Volvo med förbränningsmotor. Det nya, användarvänliga kombinationsinstrumentet visar i princip enbart fart och energiförbrukning. Föraren får t ex också information om batteriets laddningsstatus och andra data som är relevanta för en elbil. Körupplevelsen är också annorlunda. Den eldrivna C30 har inga växlar och kraften levereras utan minsta avbrott, med fullt vridmoment tillgängligt så fort föraren trycker på gaspedalen. - Att glida i väg så gott som ljudlöst är en speciell upplevelse. Kraften finns där direkt. Vi behöver lägga mycket tid på att anpassa transmissionssystemet så att det blir både bekvämt och säkert för föraren. På samma gång måste det utnyttja batteriets kapacitet optimalt vid olika hastigheter, säger Lennart Stegland. En elmotor kräver bara en fjärdedel så mycket energi för att göra samma jobb som en motor som drivs med ett fossilt bränsle. Den överlägsna energieffektiviteten kommer att bidra till att intresset för elbilar ökar i takt med att CO2-kraven blir allt tuffare. Den Volvo C30 som presenteras i Detroit har Litium-Ion batterier som kan laddas via ett vanligt eluttag hemma eller vid speciella laddstationer ute i trafikmiljön. En fulladdning tar cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar energi kan CO2-utsläppen bli nästan noll även i ett livcykelperspektiv från "vaggan till graven". Toppfaren är cirka 130 km/h. Accelerationen från 0-100 km/h tar mindre än 11 sekunder. Räckvidden med ett fulladdat batteri är ca 150 km. Detta täcker in det dagliga behovet för mer än 90 procent av Europas bilister. Elmotorn är placerad under motorhuven, medan batterierna (24kWh) dels är installerade i kardantunneln, dels i det utrymme där bränsletanken sitter i dagens Volvobilar. Batterierna är placerade utanför passagerarutrymmet och på avstånd från bilens deformationszoner. - De är dessutom väl inkapslade och balkstrukturen runt dem är förstärkt. För oss är elbilen ytterligare en spännande utmaning i vår strävan att bygga världens säkraste bilar. En elbil måste vara lika säker som andra Volvobilar, både när det gäller att äga, köra och vid en eventuell krock, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar. Det är flera faktorer som avgör vilken potential elbilar har på morgondagens bilmarknad. - Köparna måste tycka att en elbil både är attraktiv att köra och att äga. Därför måste vi se till att våra elbilar är lika säkra och lika bekväma som bilar med andra drivkällor. Det är också viktigt att de har jämförbara prestanda, säger Paul Gustavsson, ansvarig för Volvo Personvagnars elektrifieringsstrategi. - Vi tror på den här tekniken och med testflottan vill vi visa att elbilar har stor marknadspotential. Men att erbjuda köparna en attraktiv bil räcker inte. Initialt behövs dessutom subventioner som gör den dyra batteritekniken överkomlig för bilköparna. Vi hoppas att myndigheterna och resten av samhället vill följa med på vår "Drive towards zero" - Volvo Personvagnars resa mot bilkörning med nollutsläpp.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.094