23948sdkhjf

Volvo PV ökar tempot i utvecklingen av eldrivna bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo presenterade en körbar elbilsprototyp i september 2009. Den C30 som nu visas i Detroit representerar nästa utvecklingssteg. Den har både en komplett interiör med nya instrument och en vidareutvecklad batteripackning. - Den första prototypen hjälpte oss att identifiera huvudutmaningarna på tekniksidan, till exempel batteriernas placering och säkerhetsfrågorna. Nu har vi tacklat dessa utmaningar utan att kompromissa med C30:s fräcka och körglada personlighet. Jag är mycket nöjd med resultatet. Den eldrivna C30 vi visar i Detroit är en betydligt mer komplett produkt, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar. Nästa stora steg är att ta fram en fabrikstillverkad serie provbilar. Dessa kommer att köras av utvalda användare under en tvåårsperiod för att ge Volvo Personvagnar värdefulla erfarenheter, både när det gäller teknik och förarbeteende. Projektet får 150 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten. En batteridriven elbil har andra egenskaper än en bil med förbränningsmotor. Testflottan kommer att ge Volvos experter möjligheten att studera hur användarna hanterar dessa skillnader. - Vi kommer ha stor nytta av provningen i vår fortsatta utveckling av elbilar. Den kommer också förse de som planerar framtidens infrastruktur med viktiga data. Vi vill också få reda på vilka kringtjänster som behövs för att göra elbilen till det mest attraktiva valet i framtiden, säger Lennart Stegland. Den eldrivna Volvo C30 ser ut som en vanlig C30. Den har samma säkerhetsnivå, komfort och utrymmen som standardbilen. Den mest uppenbara skillnaden inuti bilen är den nya instrumenteringen. Här är kontroller och instrument något annorlunda än en konventionell Volvo med förbränningsmotor. Det nya, användarvänliga kombinationsinstrumentet visar i princip enbart fart och energiförbrukning. Föraren får t ex också information om batteriets laddningsstatus och andra data som är relevanta för en elbil. Körupplevelsen är också annorlunda. Den eldrivna C30 har inga växlar och kraften levereras utan minsta avbrott, med fullt vridmoment tillgängligt så fort föraren trycker på gaspedalen. - Att glida i väg så gott som ljudlöst är en speciell upplevelse. Kraften finns där direkt. Vi behöver lägga mycket tid på att anpassa transmissionssystemet så att det blir både bekvämt och säkert för föraren. På samma gång måste det utnyttja batteriets kapacitet optimalt vid olika hastigheter, säger Lennart Stegland. En elmotor kräver bara en fjärdedel så mycket energi för att göra samma jobb som en motor som drivs med ett fossilt bränsle. Den överlägsna energieffektiviteten kommer att bidra till att intresset för elbilar ökar i takt med att CO2-kraven blir allt tuffare. Den Volvo C30 som presenteras i Detroit har Litium-Ion batterier som kan laddas via ett vanligt eluttag hemma eller vid speciella laddstationer ute i trafikmiljön. En fulladdning tar cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar energi kan CO2-utsläppen bli nästan noll även i ett livcykelperspektiv från "vaggan till graven". Toppfaren är cirka 130 km/h. Accelerationen från 0-100 km/h tar mindre än 11 sekunder. Räckvidden med ett fulladdat batteri är ca 150 km. Detta täcker in det dagliga behovet för mer än 90 procent av Europas bilister. Elmotorn är placerad under motorhuven, medan batterierna (24kWh) dels är installerade i kardantunneln, dels i det utrymme där bränsletanken sitter i dagens Volvobilar. Batterierna är placerade utanför passagerarutrymmet och på avstånd från bilens deformationszoner. - De är dessutom väl inkapslade och balkstrukturen runt dem är förstärkt. För oss är elbilen ytterligare en spännande utmaning i vår strävan att bygga världens säkraste bilar. En elbil måste vara lika säker som andra Volvobilar, både när det gäller att äga, köra och vid en eventuell krock, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar. Det är flera faktorer som avgör vilken potential elbilar har på morgondagens bilmarknad. - Köparna måste tycka att en elbil både är attraktiv att köra och att äga. Därför måste vi se till att våra elbilar är lika säkra och lika bekväma som bilar med andra drivkällor. Det är också viktigt att de har jämförbara prestanda, säger Paul Gustavsson, ansvarig för Volvo Personvagnars elektrifieringsstrategi. - Vi tror på den här tekniken och med testflottan vill vi visa att elbilar har stor marknadspotential. Men att erbjuda köparna en attraktiv bil räcker inte. Initialt behövs dessutom subventioner som gör den dyra batteritekniken överkomlig för bilköparna. Vi hoppas att myndigheterna och resten av samhället vill följa med på vår "Drive towards zero" - Volvo Personvagnars resa mot bilkörning med nollutsläpp.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Nyhetsbrev

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Arkiv

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

Plus

Stålbad väntar världens bilindustri

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Rätt funktioner i affärssystemet hjälper inte bara verkstaden att hålla koll på processer och ekonomi. De öppnar också för nya affärsmöjligheter.

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Plus

En rundvandring i bilproduktionens djungel

När produktionen av Volkswagens nya elbil ID 3 invigdes i Zwickau i Tyskland bjöds det även på en kort guidad tur genom en del av den omgjorda fabriken. Det blev en rundvandring i en djungel av robotarmar, på samma plats som man tillverkat bilar i över 100 år.

Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Måndagen den 4 november inledde Volkswagen det paradigmskifte man arbetat mot i flera år. Den första ID 3:an rullade ut från produktionsbandet och ingen mindre än tyska förbundskanslern Angela Merkel var med under ceremonin.

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Cake Ösa är en rullande arbetsbänk

Svenska Cake lanserar en ny elmotorcykel. Cake Ösa är ett rent och effektivt nyttofordon.

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Autoexperten ökade omsättningen på e-handel med 463 procent

Ny racetävling för kvinnor till Sverige 2020

Plus

Tema Verktyg: Ökad skaderisk med kraftiga verktyg

KW Bruun Autoimport ny importör av Citroën

KGK blir exklusiv leverantör av produkter för laddbara bilar till Hedin Bil.

Osålda elbilar ska kunna ge ström i Malmö

Nytt rekord för privatleasing

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Hjulinställarkampanjen fortsätter!

Mercedes B AMG dragkrok för det nye T60 system från GDW W247

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

DSG-koppling 0B5 nu på lager!

Kia Soul el dragkrok för cyklar T60 system

Bli guidad i belysningsdjungeln

LBM Autoparts på Automässan!

Sänd till en kollega

0.14