23948sdkhjf

Kan ekonomiska incitament få bilförare att köra säkrare och miljövänligare

Folksam, MHF, SalusAnsvar och Trafikverket har inlett ett samarbetsprojekt med målet att skapa en säkrare trafikmiljö. Projektet ska utvärdera möjligheten att med hjälp av ett ekonomiskt incitament, en lägre bilförsäkringspremie, få bilförare att ändra sitt beteende till att köra säkrare och miljövänligare. Inledningsvis kommer projektet att omfatta en testgrupp om cirka 300 privatbilister. Testgruppen rekryteras bland medlemmar i MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, som har sina bilar försäkrade hos SalusAnsvar. Testet kommer att pågå i 12 månader med start den 1 mars 2011. Förarna i testgruppen erbjuds vid säker körning upp till 30 procent rabatt på sin ordinarie försäkringspremie hos SalusAnsvar. Tanken är att det ska löna sig att köra ansvarsfullt – ju mer körd sträcka inom gällande hastighetsbegränsningar, desto högre rabatt på bilförsäkringspremien. Körningen mäts med hjälp av GPS-teknik som monteras i testförarnas bilar. Förutom körd hastighet registreras även körsträcka, kraftiga inbromsningar och genomsnittlig bränsleförbrukning – CO2-utsläpp. Testföraren kan i realtid på en display se om köningen påverkar försäkringspremien. Ju mer föraren kör inom gällande hastighetsgräns desto högre återbäring på försäkringspremien. Bilens förflyttning matchas med vägens registrerade hastighetsgräns via NVDB, Nationell vägdatabas. All data levereras till en projektdatabas. Varje vecka skickas ett sms till föraren som visar hur stor del av senaste veckans körda sträcka som var inom gällande hastighetsgräns. På en personlig sida på projektets webbplats kan föraren läsa mer om sin körstil och hur många procent denne sparat på sin bilförsäkringspremie. - Ungefär hälften av Sveriges bilister kör vanligen upp till 10 km/h över gällande hastighet. Om de skulle sänka medelhastigheten med bara 3-4 km/h skulle tempot sjunka på våra vägar och vi skulle varje år rädda cirka 60 liv och minska antalet olyckor med hela 15 procent, säger Maria Krafft, funktionschef Trafik och miljö Folksam - Vi är stolta över att ha initierat det här projektet eftersom det har så många positiva sidor, förutom att man sparar liv och miljö, sparar man också pengar genom lägre bilförsäkringspremie, säger Tom Bjerver, vd på MHF. All data som trafiksäkerhetsforskarna behandlar är anonym, man kan alltså inte spåra tid och plats till registreringsnummer. Den data som skickas till försäkringsbolag och testförare är identifierad för att man ska kunna räkna ut individuellt sparad försäkringspremie. För att säkra integriteten även för denna grupp är tid och plats raderad i datan. -Vi har fått i uppdrag att till år 2020 halvera antalet döda i trafiken. För att nå det målet räcker det inte med fler trafiksäkerhetskameror, säkrare vägar och bilar. Därför vill vi testa att premiera förare som väljer att följa hastighetsbegränsningarna. Då får vi både färre omkomna och en minskad miljöpåverkan, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör Trafikverket. Forskningsprojektet är godkänt av Regionala etikprövningsnämnden i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063