23948sdkhjf

Nu börjar det bli riktigt krisigt för Saab och Swedish Automobile

Ödesklockan tickar på för Saab och snart kan nog inte Victor Muller få fram per pengar. Han har visat sig vara en mästare på att dra in kapital från olika håll, men någon gång tar det naturligtvis slut. De flesta har vid det här laget tappat räkningen på hur många miljoner som skaffats fram. Och ändå räcker det inte.I och med att företaget vid flera tillfällen inte kunnat betala lönerna i tid borde måttet vara rågat. Vilket man ju trodde när det gällde obetalda räkningar från leverantörerna.Trollhätte-företaget kan ju av egen kraft inte dra in några pengar. Produktionen står still och hittills i år har Saab bara sålt 3 237 bilar i Sverige plus ett antal utomlands. Det räcker inte långt.Idag heter företaget Swedish Automobile N.V. (Swan) och är noterat på börsen i Amsterdam. Det finns en rad olika intressenter bland annat de två kinesiska bolagen Pangda och Youngman.

Men frågan är om det snart kommer att dyka upp en ny storägare i Swan. Sedan 2010 har Swedish Automobile ett avtal med det amerikanska fondbolaget GEM om att kunna sälja aktier för 150 miljoner euro. GEM (Global Emerging Markets) har verksamhet över hela världen, bland annat bolaget Global Yield Fund på Cayman-öarna som varit inblandad i köpet av aktier. Fonden köper aktier för 90 procent av värdet och säljer dem sedan vidare. Men att ta hjälp av fonden betraktas som ett dyrt sätt för Saab att få pengar och verksamheten kallas ibland ”bloody financing”

Nu har GEM på kort tid köpt aktier i Swan efter nyemissioner. Men vart aktierna tar vägen därefter är det inte någon som vet. ”Vilka som slutligen ligger bakom investeringarna, det är oerhört svårt att säga, den informationen kan vi inte komma åt”, säger Günter Mårder vd för Aktiespararna. Mårder säger till Ekot att det ju kan verka märkligt hur någon kan satsa miljontals kronor på ett så osäkert kort som Saab. Men det kan vara så att en investerare anser att det är värt risken om man delar den med många andra. Skulle de lyckas kan det bli en fantastisk avkastning. Misslyckas de då förlorar de insatsen.

Men förr eller senare vill förmodligen investerarna få tillbaka sin insats och då kommer det kanske också att visa sig vem eller vilka som är nya storägare i Swedish Automobile. Sedan tidigare vet vi ju att den ryske finansmannen Vladimir Antonov har ett passionerat intresse för den svenska biltillverkaren. Och det finns knappast något som hindrar att det är han som köper på sig Swan-aktier. Vi ser med spänning fram emot nästa kapitel i Saab-historien.

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094