23948sdkhjf

Hantverkare kör oskyddade bilar

Enligt en helt ny undersökning från Folksam står det klart att hantverkare kör betydligt mer oskyddat i sina yrkesbilar än förare i vanliga personbilar. Hantverkarbilar saknar i stor utsträckning den säkerhetsutrustning som i vanliga personbilar är standardutrustning. Hantverkarbilar får dessutom en lägre prioritering än vanliga personbilar i Euro NCAPs krocktester. Ingen av de bilar som undersökts skulle klara de krav som Folksam idag ställer på vanliga personbilar.
Folksam har granskat säkerhetsnivån hos 42 st hantverkarbilar (mindre skåpbilar och pickuper) som visar sig ha avsevärt sämre säkerhetsnivå jämfört med vanliga personbilar. Den biltyp som granskats är bilar under 3,5 ton som registrerats som lätta lastbilar där man hittar merparten av de så kallade hantverkarbilarna.
Undersökningen har lett till en lista på 8 bilmodeller som är sämst och en lista på två bilmodeller som kommer bäst ut, men ingen skulle klara de krav som idag ställs på vanliga personbilar.
Sämsta Listan: Dacia Logan, Fiat Strada, Isuzu D-Max, Mazda BT-50, Nissan Cabstar, Nissan NP300, Opel Combo och Toyota Dyna.
Bästa listan: Ford Ranger och Skoda Praktik.

Det som är granskat är resultat från krockprov och i vilken utsträckning den viktigaste säkerhetsutrustning finns. Säkerhetsutrustningen är antisladdsystem, bältespåminnare, sidokollisionsskydd för huvud samt whiplashskydd.
Resultat
15 procent (2 av 13) av hantverkarbilarna har ett vuxenskydd i EuroNCAP som uppfyller Folksams krav jämfört med 66 procent på personbilssidan.
37 procent av hantverkarbilarna har antisladd som standard på alla sina versioner jämfört med 98 procent på personbilssidan.
38 procent (5 av 13) av hantverkarbilarna har ett fotgängarskydd i EuroNCAP som uppfyller Folksams krav jämfört med 63 procent på personbilssidan.
30 procent (3 av 10) av hantverkarbilarna har bra whiplashskyddande egenskaper i Euro NCAP jämfört med 55 procent på personbilssidan.
13 procent av hantverkarbilarna har sidoairbag som skyddar huvudet som standard. För personbilar är siffran betydligt högre.
26 procent av hantverkarbilarna har bältespåminnare på minst förarplats jämfört med 97 procent på personbilssidan.
Hantverkarbilar är vanliga i trafiken. Bilkategorin står för 13-14 procent av personbilsmarknaden och körs i genomsnitt 20 procent mer än bilar med den genomsnittlige personbilsföraren.
- Vi bryr oss om våra kunder och ser det som en allvarlig arbetsmiljöfråga att säkerhetsnivån är så låg för förarna i hantverkarbilar. Köpare av dessa bilar bör i större utsträckning efterfråga hög säkerhet. Generalagenterna, som väljer bort säkerhetsutrustningen som standard, har ett delat ansvar med EuroNCAP som inte krocktestar denna biltyp i tillräcklig omfattning, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078