23948sdkhjf

Sveriges Bildelsgrossisters Förening kritiska till stämning: – Bil Sweden försöker sätta sig över EU:s regelverk!



Sveriges Bildelsgrossisters Förening, branschorganisation för de märkesoberoende bildelsleverantörerna, är djupt förvånad över Bil Swedens inlämnade stämningsansökan till marknadsdomstolen mot MECA avseende misstänkt vilseledande marknadsföring.

– Det är intressant hur en företrädare för monopolet försöker sätta sig över gällande EU-regelverk. Det är ett sätt att skrämma verkstäder och att försöka stoppa den fria konkurrens som EU-kommissionen eftersträvar inom bileftermarknaden, säger Christer Liljenberg, ordförande för bildelsgrossisterna.
Sitt uttalande stöder Liljenberg på det regelverk som trädde i kraft 2010 och som ersatte det konkurrensbegränsande gruppundantag för bileftermarknaden, bildelar samt service och reparationer, som dittills funnits.

– I och med avregleringen skulle konkurrensen och valfriheten öka i syfte att ge lägre ägandekostnader och bredare serviceutbud för de europeiska bilägarna.
– Avregleringen innebär också att auktoriserade och allbilverkstäder jämställs. För en bilägare ska det således inte vara någon skillnad beroende på vilken verkstad man vänder sig till, något som de monopoleftersträvande biltillverkarna ogillar, säger Christer Liljenberg.

Han säger också att det finns en annan sida av myntet som Bil Sweden väljer att inte visa, detta i syfte att stärka medlemsföretagens, biltillverkarna, ställning över de märkesauktoriserade verkstäderna. De är rädda att allt fler verkstäder ska köpa bildelar med konkurrenskraftiga priser från andra leverantörer som MECA, Mekonomen, BDS, AutoExperten m fl istället för dyrt från biltillverkarens auktoriserade nätverk.
– Enligt det avtal som ska finnas mellan generalagent och den märkesauktoriserade verkstaden kräver EU:s regelverk att verkstaden endast behöver ta 30 procent av sina reservdelar från biltillverkaren, medan resterande 70 procent kan tas via andra kanaler, berättar Liljenberg.

Han är noga med att poängtera att de bildelar som tas via andra kanaler, som från SBF:s medlemsföretag, inte får ha en kvalitet som påverkar bilens varumärke negativt. Allt enligt EU:s regelverk. – Våra medlemmar har samma leverantörer som biltillverkarna, i första hand är det förpackning och pris som skiljer bildelarna åt, säger Liljenberg.

Christer Liljenberg är lika noga att poängtera att det är en befängd idé från Bil Sweden att försöka återinföra biltillverkarnas monopol inom bileftermarknaden.
– Det är inte utan anledning som EU-kommissionen beslutade att upphäva den konkurrensreglering som tidigare funnits.
– Biltillverkarna hade missbrukat sin dominerande ställning fullständigt under årtionden vilket inneburit dyrare bilservice och dyrare bildelar på grund av begränsad konkurrens, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.61