23948sdkhjf

"Bussföretag och åkerier bör ställa in trafiken när vädret är som värst"

Vid nysnö ökar antalet olyckor för tunga lastbilar och bussar upp till tre gånger på ett dygn. Det visar en ny analys av fem års skadestatistik från Trygg-Hansa. Trygg-Hansas skadeförebyggare anser därför att bussföretag och åkerier bör ställa in trafiken när vädret är som värst, något som tåg och flyg inte väjer för.

- Det är inte försvarbart att köra buss och lastbil till varje pris. Att köra buss och lastbil under exceptionella väderförhållanden är att ta stora risker med både liv och egendom som insats, säger Henrik Åkerdahl, skadeförebyggare på Trygg-Hansa och expert på yrkestrafik.

De vanligaste olyckorna för yrkestrafiken i snöoväder är påkörning av parkerat fordon, kollision och påkörning bakifrån. Trygg-Hansas analys visar i snitt 40 skador på bussar och tunga lastbilar en normaldag. Vid skadetoppar i hårt vinterväder ökar antalet skador till över 120 skador per dag, alltså tre gånger fler.

- Det är inte bara när den första snön kommer som skadorna ökar kraftigt. Varje gång det kommer ny snö under en säsong är det som en överraskning och skadorna ökar igen. Det visar till exempel en skadetopp i vår undersökning från mars 2009. När snön kom tillbaka den vintern, så blev det kaos igen, säger Henrik Åkerdahl.

Trygg-Hansa försäkrar cirka 40 procent av alla bussar och tunga lastbilar i Sverige. Företaget har arbetat med skadeförebyggande utbildningar för yrkeschaufförer sedan 1985.

Vanligaste skadorna i yrkestrafiken vid vinterväder:
Påkörning av parkerat fordon: 21 procent
Kollision: 14 procent
Påkörning bakifrån: 12 procent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062