23948sdkhjf

Världspremiär för nyutvecklad valla-lastbil

När Tour de Ski inleds i slutet av december blir det världspremiär för en nyutvecklad vallalastbil. Den ersätter den bil som Scania utvecklade tillsammans med landslaget i längdskidåkning 2008. Vallabilen har bildat skola inom internationell skidåkning och inneburit att vallarna både fått en hälsosammare arbetsmiljö och bättre förutsättningar att ta fram perfekta skidor åt de aktiva.
– Vi är stolta över att synas tillsammans med svensk längdskidåkning, som fortsätter att skörda internationella framgångar och stärka sitt varumärke. Speciellt glädjande är det att få bidra till en bra arbetsmiljö för vallarna. Vallateamet har samma viktiga roll för de aktivas framgångar som personalen vid våra serviceverkstäder har för våra kunders lönsamhet, säger Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg.
Den treaxliga dragbil som drar det nya vallaekipaget är försedd med Scanias rymligaste hytt Scania Topline. För kraften svarar Scanias sexcylindriga Euro 6-motor på 440 hk och växlingen sköts av det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise. Bilen är utrustad med en intelligent farthållare, Scania Active Prediction, som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi. Systemet kan ge en bränslebesparing på upp till 3 procent vid körning på kuperade vägsträckor.
Den 13,5 meter långa semitrailer som är vallarnas arbetsplats har specialutrustats av Stockholmsföretaget Expomobil. Inom loppet av en halvtimme efter ankomsten till tävlingsområdet kan trailern genom ett sinnrikt hydrauliskt system med utskjutbara väggar förvandlas till en 70 kvadratmeter stor vallabod. Inne i trailern finns åtta fasta och fyra mobila arbetsplatser för vallarna och förvaringsplats för cirka 1 000 par skidor. En specialbyggd ventilationsutrustning som byter 800 liter luft per sekund säkerställer en hälsosam miljö för vallarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125