23948sdkhjf

VW Sverige anställer spanska biltekniker

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
I Sverige råder stor brist på biltekniker. I krisens Spanien går hundratals arbetslösa. Den obalansen kan starta en ny våg av arbetskraftsinvandring, inte bara till Sverige, utan över hela norra Europa.

Alla inblandade är vinnare: De kan bli väldigt många vad det lider, men än så länge handlar det om Martin Perez, 30, från Madrid, och Valerio Azzolina, 31, från Barcelona, men även om Volkswagens återförsäljare Din Bil i Södra Hammarbyhamnen i Stockholm, där de båda teknikerna arbetar.

Både Martin Perez och Valerio Azzolina har lång erfarenhet från Volkswagen-verkstäder i Spanien, båda har varit arbetslösa i omgångar, men sedan den 1 november arbetar de på verkstaden i Hammarby. I Spanien tjänade de cirka 1 000 euro i månaden. I Sverige är lönen 25 000-35 000 kronor i månaden.
– För mig och min fru handlar det om att byta liv. Vi vill bygga vår framtid i Sverige, så för mig är det här inte ett tillfälligt jobb, säger Valerio.

De båda spanska bilmekanikerna i Hammarby kan mycket väl bli en förebild för Volkswagen i hela Europa. Intresset är stort på huvudkontoret i Wolfsburg, och det är med ledningens aktiva medverkan som arbetskraftsutbytet mellan Sverige och Spanien fått status som pilotprojekt.

Det hela kom i rullning av en tillfällighet. I våras, vid en konferens i Berlin för importörer och större återförsäljare, hamnade Tommy Gustavsson, som arbetar med större projekt inom Volkswagen Service, och Tobias Rückert, chef Volkswagen Stockholm, bredvid kollegorna från Spanien. Spanjorerna berättade om nationalekonomisk kris, om halverad bilförsäljning och stor arbetslöshet bland biltekniker. Varför svenskarna genast svarade att ”skicka dem till oss, vi söker välutbildade mekaniker med ljus och lykta!”.

När spanska Volkswagen annonserade på internet efter tekniker som var intresserade av jobb i Sverige fick de snabbt ett femtiotal svar. Bland dessa valdes slutligen två personer. Tommy Gustavsson och servicechefen hos Din Bil i Hammarby, Lennart Ljungström, medverkade i hela uttagningsprocessen och genomförde de avslutande intervjuerna på plats i Barcelona.
– Väldigt många kandidater var tekniskt och erfarenhetsmässigt mycket bra, men de föll på sina bristande kunskaper i engelska. Att läsa och tala engelska är nödvändigt för att klara jobbet hos oss, säger Lennart Ljungström.

Valerio Azzolina och Martin Perez har nu jobbat i Sverige i sju veckor och trivs utmärkt på sin nya arbetsplats.
– Jobbet är samma som det jag gjorde i Spanien, men arbetsgemenskapen här är större, här jobbar vi mer som ett lag, säger Valerio som är född och uppvuxen i norra Italien. När han träffade sin fru bosatte han sig i hennes hemland Spanien.

Martin Perez är född och uppvuxen i Mexiko och flyttade till Spanien 2004.
– Arbetsuppgifterna är samma här som i Barcelona, kollegorna är toppen och chefen är riktigt juste, säger Martin, med en blinkning åt Lennart Ljungström.

Att importera duktiga, välutbildade yrkesmänniskor är inget nytt. De svenska rekordåren under 1950-, 1960- och 1970-talen grundades bland annat på att industrin kunde hålla hjulen igång med hjälp av arbetskraftsinvandring. Idag väljer svenska ungdomar bort yrken som biltekniker.
– Det finns en bild av att jobbet är smutsigt och dåligt betalt, säger Tommy Gustavsson.

Men det är en gammal fördom, som inte stämmer alls.
– Det finns biltekniker i Stockholmstrakten som tjänar upp till 35 000 kronor i månaden. Behovet av kompetenta biltekniker är stort i Sverige och det kan inte fyllas med de som utbildas i det svenska skolsystemet, säger Tommy Gustavsson, som bedömer att Volkswagen omedelbart skulle kunna placera 50 mekaniker på märkesverkstäder runt om i landet.

bildtext

Martin Perez och Valerio Azzolina samspråkar med Lennart Ljungström, servicechef på Volkswagen-verkstaden i Hammarby, Stockholm (Foto: Håkan Flank)
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125