23948sdkhjf

Verkstadens framtid blir ”snackis” på mässa

Det är dags för branschmässa igen, nu Fordonsverkstad 2013 på Malmömässan. Ett arrangemang som lockat en rad utställare från hela landet. Räkna med att den stora ”snackisen” blir hur de fria verkstäderna ska kunna utnyttja domen i Marknadsdomstolen som gav Sveriges Bildelsgrossisters Förening rätt mot Kia Motors Sweden. Marknadsdomstolen har ålagt KIA Motors Sweden att upphöra med att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti, som innebär krav på att den regelbundna servicen ska utföras av en auktoriserad KIA-verkstad under garantitiden för att nybilsgarantin ska gälla.

Kia inrättade sig snabbt i ledet och meddelade att nu kan ägare till Kia-bilar serva sina bilar på icke auktoriserad verkstad med bibehållen 7-årig garanti, under förutsättning att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt. Men det innebär förstås inte att det kravlöst är fritt fram för fria verkstäder att göra service. Liksom vid alla reparationer och service måste arbetat utföras på professionellt sätt, både när det gäller användning av reservdelar och utrustning. Annars kan kunden/bilägaren hamna i en besvärlig situation. Och för bilägaren gäller att följa serviceprogrammet och inte börja hoppa över service. För att garantin på bilen ska gälla krävs att de reservdelar och tillbehör som används vid service och reparationer måste hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Vid service på en annan verkstad än en auktoriserad Kia-verkstad måste verkstaden också kunna visa att servicen har utförts enligt ett korrekt serviceprotokoll. Alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska anges i serviceprotokollet. Serviceprotokollet ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden. Verkstaden ska även kunna dokumentera att man har genomfört alla de mjukvaruuppdateringar som fanns tillgängliga för den aktuella modellen vid servicetillfället.

Oavsett domen i Marknadsdomstolen så ställs det alltså krav på den fria verkstaden. Inte minst viktigt är att se till att man verkligen har uppdaterad mjukvara, kunskaper och de verktyg/instrument som behövs för en aktuella bilmodellen.

Men för de verkstäder som sköter detta öppnas förstås nya möjligheter till att få in fler kunder till verkstaden. 
Branschen står inför stora förändringar och ”överlevare” blir de som vågar satsa på framtiden. Den svenska bilparken byts ut i allt snabbare takt och ju nyare bilar, ju fler krav på kunskap och utrustning hos verkstäderna. På Fordonsverkstad 2013 i Malmö den 16 och 17 januari kommer en rad branschföretag att visa nya produkter/tjänster som blir nödvändiga i verkstaden. Det finns dessutom chansen att lära sig lite mer om framtiden för branschen vid en rad seminarier. Viktig information som det kan vara bra att ha med sig hem från mässan.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078