23948sdkhjf

Verkstadsofferter Bra för vem?

Det senaste året har antalet företag som erbjuder bilverkstadsofferter närmast exploderat. En rad nya företag har tillkommit och idag får man räkna på mer än båda händernas fingrar för att nå antalet som erbjuder bilägarna offert på service och reparationer.
Bra för konsumenterna/bilägarna? Ja, kanske. Bra för verkstäderna? Något mer tveksamt. Alla tjänar pengar på de här systemen, heter det bland annat i reklamen för olika aktörer som erbjuder offerttjänst på nätet.
Detta är utveckling, hävdas det också. Jo, det må så vara för visst är det allt fler som vill använda Internet, både för köpa och sälja, beställa varor, betala räkningar osv. Och alla vill ju tjäna pengar.
Men för verkstäderna har systemet med verkstadsofferter på nätet inneburit att ytterligare ett led tillkommit och det är inte gratis. Företagen som erbjuder anslutning till verkstadsofferter arbetar ju inte utan avgift. Varje gång en kund gjort en bokning registreras en avgift. Och det blir verkstaden som får betala.
Att kunna höja sin priser för att täcka detta går naturligtvis inte för verkstäderna. Tvärtom gäller ju istället att de tvingas pressa sina priser för att överhuvudtaget komma ifråga när det handlar om att få ett jobb inbokat via en bokningssajt. Det gäller ju att ligga lågt i pris för att överhuvudtaget komma med i kampen om offerterna. Att ställa sig utanför de här systemen vill man kanske inte heller. Då kan det bli färre jobb, medan grannverkstaden istället får jobben för att han är med i offert-kampen.
Det har hållit på ett tag nu, men nu börjar också verkstäderna att dra öronen åt sig. Bo Ericsson på SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) vittnar om att allt fler bekymrade verkstäder hör av sig till föreningen i hopp om att få råd om hur de ska agera. Ericsson betonar dock att det är viktigt att läsa det finstilta i avtalet. Annars kommer verkstan att överraskas över kostnaden som kan vara upp till 12 procent av köpeskillingen eller liknande, d v s väldigt dyrt. Han tycker det förvånande att verkstäder går med, det urholkar ju hela verkstadsaffären för alla till slut.

En rädsla för att hamna ”utanför” har gjort att många verkstäder ansluter sig till inte bara en, utan flera portaler med offertjänster för att vara på den säkra sidan. Men nu börjar det bli så många av den typen av företag att man hamnar i en knepig situation, ska man välja en eller flera eller kanske ingen alls. Gratis är det ju inte och dessutom innebär ju offertförfrågningarna administrativt arbete med att räkna på jobb och skicka iväg svar på datorn. En omställning mot telefonförfrågningar. Men det kan man väl stå ut med, utvecklingen går ju framåt. Eller?
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078