23948sdkhjf

Verkstadsofferter Bra för vem?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Det senaste året har antalet företag som erbjuder bilverkstadsofferter närmast exploderat. En rad nya företag har tillkommit och idag får man räkna på mer än båda händernas fingrar för att nå antalet som erbjuder bilägarna offert på service och reparationer.
Bra för konsumenterna/bilägarna? Ja, kanske. Bra för verkstäderna? Något mer tveksamt. Alla tjänar pengar på de här systemen, heter det bland annat i reklamen för olika aktörer som erbjuder offerttjänst på nätet.
Detta är utveckling, hävdas det också. Jo, det må så vara för visst är det allt fler som vill använda Internet, både för köpa och sälja, beställa varor, betala räkningar osv. Och alla vill ju tjäna pengar.
Men för verkstäderna har systemet med verkstadsofferter på nätet inneburit att ytterligare ett led tillkommit och det är inte gratis. Företagen som erbjuder anslutning till verkstadsofferter arbetar ju inte utan avgift. Varje gång en kund gjort en bokning registreras en avgift. Och det blir verkstaden som får betala.
Att kunna höja sin priser för att täcka detta går naturligtvis inte för verkstäderna. Tvärtom gäller ju istället att de tvingas pressa sina priser för att överhuvudtaget komma ifråga när det handlar om att få ett jobb inbokat via en bokningssajt. Det gäller ju att ligga lågt i pris för att överhuvudtaget komma med i kampen om offerterna. Att ställa sig utanför de här systemen vill man kanske inte heller. Då kan det bli färre jobb, medan grannverkstaden istället får jobben för att han är med i offert-kampen.
Det har hållit på ett tag nu, men nu börjar också verkstäderna att dra öronen åt sig. Bo Ericsson på SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) vittnar om att allt fler bekymrade verkstäder hör av sig till föreningen i hopp om att få råd om hur de ska agera. Ericsson betonar dock att det är viktigt att läsa det finstilta i avtalet. Annars kommer verkstan att överraskas över kostnaden som kan vara upp till 12 procent av köpeskillingen eller liknande, d v s väldigt dyrt. Han tycker det förvånande att verkstäder går med, det urholkar ju hela verkstadsaffären för alla till slut.

En rädsla för att hamna ”utanför” har gjort att många verkstäder ansluter sig till inte bara en, utan flera portaler med offertjänster för att vara på den säkra sidan. Men nu börjar det bli så många av den typen av företag att man hamnar i en knepig situation, ska man välja en eller flera eller kanske ingen alls. Gratis är det ju inte och dessutom innebär ju offertförfrågningarna administrativt arbete med att räkna på jobb och skicka iväg svar på datorn. En omställning mot telefonförfrågningar. Men det kan man väl stå ut med, utvecklingen går ju framåt. Eller?
Olle Holm

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

Nyhetsbrev

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Arkiv
Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Se alla Företagens egna nyheter

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.118