23948sdkhjf

Guld för Högskolan i Halmstad i tävling med självkörande bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Team Halmstad, med sex masterstudenter från Högskolan i Halmstad, vann i tuff konkurrens den prestigefulla Grand Cooperative Driving Challenge 2016. I tävlingen, som gick av stapeln i Nederländerna, gjordes en vanlig bil om dels till att kunna vara självkörande, dels till att kunna samverka och kommunicera med andra fordon.

GCDC (The Grand Cooperative Driving Challenge) 2016 avgjordes i helgen som gick. Vinsten är helt ofattbar, säger två av studenterna i Team Halmstad:

– Det känns jättebra. Det är kul att systemet vi utvecklat fungera så pass bra att det tog oss ända till förstaplatsen, säger Viktor Frimodig och Oscar Uddman Jansson.

Konkurrensen var hård. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige.

– Det var många bra lag, bland annat presterade alla svenska lag väldigt bra, säger Oscar Uddman Jansson.

Under GCDC måste de olika lagen samarbeta med varandra för att kunna genomföra tävlingen. Fordonen kommunicerar med varandra och med olika sensorer utmed vägen, och varje lags fordon fyller en viss funktion. Det handlar om att göra bilen självkörande samt just att få den att kommunicera.

– Vi märkte de sista dagarna innan tävlingen att vårt system är väldigt robust. Vi förstod att vi hade en bra chans hamna i topp tre, men vi hade inte räknat med att vinna, säger Oscar Uddman Jansson.

De tävlande genomförde två moment, dels att köra där två filer går ihop till en genom blixtlåsprincipen, in i ett så kallat fordonståg, dels att anpassa hastigheten för att skapa ett jämt flöde i en vägkorsning.

– Vårt system är byggt med väldigt många olika moduler. Det är en stor fördel när man testar och därför har vi också kunnat utveckla ett så pass stadigt system. Vi har också gjort många datorsimuleringar innan vi testade systemet på riktigt på vägen, det är en annan viktig faktor, säger Viktor Frimodig.

Wojciech Mostowski, universitetslektor och lagledare, bekräftar Team Halmstads glädje.

– Den detaljerade utvärderingen av vår insats har vi inte sett ännu. Men vi tror att vinsten beror på den bergfasta kommunikationsmodulen som vi utvecklade, liksom att vi felfritt utförde scenariot med vägkorsningen, och annat som bidrog till den totala poängen, säger Wojciech Mostowski.

Tony Larsson, professor och handledare för laget, säger att vinsten verkligen är rolig också med tanke på att Högskolan placerade sig väl även förra gången tävlingen hölls.

– Vi kom tvåa i GCDC 2011, med hårfin marginal till ettan. Teamet har jobbat fantastiskt och de har brottats med många oförutsägbara problem kring programvarans integration med bilen, säger Tony Larsson.

I teamet har två personer främst jobbat med kommunikationen, tre personer har fokuserat på integrationen med bilen och kontrollsystemet och en har haft huvudansvar för att ta beslut om de manövrar som bilen ska utföra.

– Det viktigaste är dock att vi varit ett lag, alla har hjälpts åt där det behövts, säger Oscar Uddman Jansson.

Medlemmarna i Team Halmstad studerar alla på Masterprogrammet i inbyggda och intelligenta system på Högskolan i Halmstad. Jérôme Detournay, Golam Shahanoor, Thomas Rosenstatter, Victor Díez Rodrìgues, Oscar Uddman Jansson och Viktor Frimodig har jobbat med GCDC-projektet mer eller mindre sedan oktober förra året. För de flesta av dem är tävlingen en del av examensarbetet på utbildningen.

Lagledare för Team Halmstad i år var förutom Wojciech Mostowski även doktoranden Maytheewat Aramrattana.

– Ledarna har varit fantastiska. Vi har också haft ett väldigt bra stöd från Högskolan och olika företag, säger studenterna.

Volvo sponsrade Team Halmstad med en ny bil. TASS International bidrog med PreScan. en mjukvaruplattform för att simulera trafik och testa automatiserade körapplikationer. Andra som stöttat laget är Viktoria Swedish ICT, Fengco och Safer.

Det är framför allt säkerheten i trafiken som ökar när bilar och lastbilar automatiseras helt eller delvis. Även en minskad bränsleförbrukning och ett bättre utnyttjande av vägnätet är fördelar som lyfts fram. Högskolan i Halmstad bedriver, i nära samarbete med industrin, mycket forskning inom områdena "samverkande intelligenta transportsystem" och "samverkande automatisering".

GCDC
The Grand Cooperative Driving Challenge 2016 avgjordes 28-29 maj på motorvägen mellan Helmond och Eindhoven i Nederländerna. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige. På andra plats kom KIT Karlsruhe, Tyskland, på tredje kom KTH, Stockholm. GCDC är en del av i-GAME-projektet, ett forskningsprojekt om samverkande och självkörande bilar som stöds av EU-kommissionen. Bakom i-GAME står den holländska forskningsorganisationen TNO, Eindhoven University of Technology, den spanska testmiljön IDIADA and forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ekot avslöjar fusk med bilars återvinning

Sveriges Radios Ekot har rapporterat att tusentals ton bildelar malts ner och lagts på stängda soptippar och sedan redovisats som materialåtervinning. Enligt Naturvårdsverket strider det mot regelverket, men Bil Sweden anser att branschen klarar återvinningskraven.

Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Holmström Bil först att certifiera sin arbetsmiljö

När Holmström Bil hade certifierat sitt arbetsmiljöarbete enligt den nya ISO-standarden, förstod man att man var först i branschen att göra så.

Nyhetsbrev

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Arkiv

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Stulna bilar försvinner allt oftare

Chef-intervju: Caj Luoma får rull på utbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Shipman tror på luftfjädring

Det började med renovering av franska bakaxlar och nu handlar det lika mycket om luftfjädring. Shipman Bildelar levererar det ingen annan vågar.

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Fusk på bilverkstad avslöjat

Flera aktörer har kontrollerat ett antal bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka i början av oktober, det rapporterar tidningen Mitt i. På en bilverkstad hittade polisen flera personer som saknade arbetstillstånd.

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Volvo och Geely slår samman motorutveckling

Volvo Cars utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer kommer att slås samman med motsvarande verksamhet hos det kinesiska systerföretaget Geely, enligt planer som nu presenterats.

Felaktiga reservationer vanligt i bilannonser

Reservationer mot felskrivningar bryter mot marknadsplatsernas regler. Ändå förekommer de i nästan var fjärde handlarannons. Nu lovar handelsplatserna bättring.

Plus

Tuffare krav på moderna bilinredningar

I takt med att bilarna blir mer tillförlitliga mekaniskt ställs tuffare krav på inredningarna. När bilarna håller längre ska interiörmaterialen också göra det.

Solenergi blir effektivt biobränsle

Henkel och Carbon Revolution ingår samarbete

Transporter av litiumjonbatterier klarar inte reglerna

Många litiumjonbatterier transporteras utan att regelverken för det följs. Trots incidenter som skett med dessa typer av batterier tror vissa fortfarande att de inte är farliga anser Patrick Björkman, säkerhetsrådgivare och farligt gods-specialist på DGM Sverige.

Han är mästare av TCR Scandinavia 2019

Robert Dahlgren blev mästare av TCR Scandinavia 2019 i helgen när finalen ägde rum. Det är Dahlgrens andra titel i sammanhanget.

Koenigsegg öppnar återförsäljare i Sverige

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Grönbil.se vill locka miljöbilsannonser

Peter Törnqvist såg att det fanns ett behov för en marknadsplats inriktad på miljöbilar. Nu har han dragit igång Grönbil.se, ett slags Blocket enbart för miljöbilar.

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka

Utbildningspris går till transportskola i Skåne

Polestar 2 går nu att beställa

Regeländringar bakom stark uppgång i september

Massiv insats mot kemiska risker

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Tesla öppnar för privatleasing av Model 3

Continental lanserar framtidens smarta däck

Myndigheter samarbetar mot verkstadsfusk

Utbildningskrav för däckmontörer – lockar eller skrämmer?

Se alla Företagens egna nyheter

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

Slipp tunga lyft med en ny hjullyft

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Sänd till en kollega

0.237